Fotcredit: Oh my Yoga
Yoga is de op drie na snelst groeiende industrie in de Verenigde Staten. Het aantal yogi's groeit jaarlijks 20% en het totaalbedrag dat ze uitgeven aan de yoga-industrie steeg in vijf jaar met 87% naar meer dan 10 miljard dollar. En niet alleen in de VS zit de groei er in; yoga is een globaal fenomeen. Zoals in Japan, waar het aantal yogi's in vijf jaar ruimschoots verviervoudigde.
De opmars van yoga in de digitale wereld is net zo overweldigend als in de reële. Webshops en onlinecursussen schieten als paddenstoelen uit de bodem. Yoga retreats en -workshops boek je natuurlijk ook online. De nieuwe mantra van Yoga is dan ook: 'Ohn-line'!
Het profiel van de yogi
Wie bij yoga denkt aan de wazige hippies uit de jaren ‘60 heeft het mis! De huidige yogi is hoog opgeleid (78% is universitair geschoold), verdient goed (44% verdient meer dan $75.000 per jaar) en geeft graag geld uit.
De Amerikaanse yogi spendeert bijna $500 op jaarbasis aan haar yoga. Ja, ik schrijf bewust “haar yoga” want – wees niet verrast - 82% van de yogi blijkt vrouw te zijn.
De yoga is bij uitstek een industrie waarin geld wordt uitgegeven. En dat is de commercie niet ontgaan. Waar geeft de yogi geld aan uit? Behalve aan yogalessen, gaat een groot deel van het geld naar producten: yogamatten, yogahanddoeken, yogamuziek en… yogabroeken!
Voor yoga ga je online
Yoga-webshops, online yoga- en meditatiecursussen en online yoga-blogs. Complete ‘yoga retreats’ boek je uiteraard 100% online, waarbij het hele weekend, de hele week of zelfs hele maand in het teken staat van yoga.
Volgens Google trends is 'yoga pants' de absolute zoektopper in yoga-trends. Waar in Nederland voor het zoekwoord 'yogabroek' €0,92 wordt neergeteld, is dit in de VS al €2,47. Het zoekwoord 'yoga online' is voor slechts €9,41 een koopje. 'Surf' dus naar Google Adwords en pak die goedkope keywords nu dat nog kan!
Het meest succesvolle voorbeeld van marketing is het Canadese Lululemon. Het merk heeft zich sterk geprofileerd als kwaliteitsmerk in de yoga-industrie. Met yogabroeken die al snel meer dan $100 kosten en opmerkelijk genoeg niet aan te slepen zijn!
Waarom is yoga een succes?
Een gezonde levensstijl is trending en de gezondheidsvoordelen van yoga zijn bewezen. Dat zorgt voor een run naar de yogamat.
Van grote invloed zijn ook de beroemdheden die aan yoga doen en het promoten. Denk aan celebrities als Madonna en Jennifer Aniston. Ook binnen yoga zijn er al beroemdheden, zoals de bekende yogi Rachel Brathen.
Het imago van de yogi profiteert enorm van berichten op sociale media en webblogs. Yogi’s zijn zeer enthousiast over hun levenswijze en gebruiken deze kanalen om hun passie en vaak indrukwekkende foto’s te delen.
Mede hierdoor associeert het publiek het beoefenen van yoga met mooie lichamen en aantrekkelijke personen. Er ontstaan hierdoor enorme nichemarkten voor de e-commerce.
Verder staat het internet boordevol gratis filmpjes met uitleg over yoga-oefeningen. De drempel om te beginnen is daardoor erg laag; dit kan gewoon in je huiskamer.
Het is niet alleen de positieve boodschap die yoga uitdraagt. De wereldsterren die optreden als ambassadeurs, het socialemediagedrag van de beoefenaars en het sexy imago dat met yoga is verbonden; het zijn allemaal verklaringen voor de yoga-trend als succesverhaal.
In onderstaande infographic nog veel meer feiten en weetjes over de bloeiende yoga-industrie.
Het onderzoek naar de yoga-industrie is gedaan door strech.nl.
Met dank aan dr-discount.nl voor de illustraties.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!