De kansen van online communicatie voor B2B

Sociale media zijn belangrijke platformen voor B2B-doelgroepen. Acquisitie via sociale media loont. Drieënveertig procent doet via Facebook succesvol acquisitie, voor LinkedIn geldt dit getal ook. Toch zetten nog niet alle B2Bers hun sociale kanalen optimaal in.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Facebook zet men met name in voor zendactiviteiten, zoals het publiceren van informatie (85 procent) en content in de vorm van media (62,4 procent). Interactie met de doelgroep staat op de derde plaats, gevolgd door klantenservice (27,2 procent) en acties/giveaways (23 procent).

Niet alleen sociale media zijn belangrijke online kanalen voor B2B-doelgroepen. Van deze groep vindt negenendertig procent het belangrijk relevante e-mail te ontvangen. Het is voor hen een belangrijke informatiebron in het koopproces. Ook chatten is een belangrijk online middel: negentig procent van de mensen gelooft dat dit een nuttig kanaal is. Bijna driekwart van de doelgroep vindt de corporate website een belangrijke medium in het beslissingsproces en drieëntachtig procent wil daarbij graag een hulp ontvangen. Wanneer men geen hulp krijgt geeft de helft het op.

B2Bers tussen de twintig en dertig gebruiken sociale media twee keer zo vaak als de groep 31-40. Dit verandert natuurlijk als de generaties doorschuiven, diegenen die nu sociale media gebruiken zullen dat wellicht blijven doen. Vijfentachtig procent ook van de B2B marketeers ziet in dat het gebruik van sociale media nodig is om onder andere het bereik te vergroten. Sociale media worden door B2Bers onder de dertig al gezien als nuttiger dan mond tot mond reclame. In de afgelopen drie jaar heeft achttien procent van de B2Bers gebruik gemaakt van sociale media.

E-mail

B2Bers ontvangen gemiddeld honderdzevenenveertig e-mails per dag en zijn hier zo’n tweeëneenhalf uur mee bezig. Er worden rond de veertig mails per dag gestuurd. In de toekomst zal de snelheid waarmee een mail wordt beantwoord toenemen. Tachtig procent van de e-mails wordt op het moment binnen twee seconden gewist.

Toekomst

Er is maar zeven procent van de B2Bers die er niet van overtuigd is dat elk bedrijf sociale media moet gebruiken. Vijfentachtig procent gelooft erin dat bedrijven moeten interacteren met gebruikers. Op het moment is echter pas zesendertig procent actief met het engageren van zijn gebruikers terwijl drieënveertig procent al succesvol acquisitie heeft gedaan via Facebook. Dit getal is ongeveer gelijk voor LinkedIn.

De overige resultaten van Twitter en Linkedin zijn de vinden in onderstaande graphic. Daarin staan ook de cijfers voor live chat.

De onderstaande infographic is ontwikkeld door The Chat Shop, naar aanleiding van de whitepaper ‘Real time. Real people. Real conversations’. In dit document zoomen de makers in op trends van online communicatie en de kansen voor B2B bedrijven.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie