Overslaan en naar de inhoud gaan

87% van de TV kijkers gebruikt Second Screen

Volgens een onderzoek van het Amerikaanse onderzoeksbureau NPD gebruikt 87% van de televisiekijkers in de VS een second screen.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Volgens een van het Amerikaanse onderzoeksbureau NPD gebruikt 87% van de televisiekijkers in de VS een second screen.

related partner content for mobile comes here

Dit is overigens meestal een computer of laptop (60%), op de voet gevolgd door de smartphone en tablet. Iets meer dan 20% gebruikt zijn eReader tijdens het tv kijken.

Interactieve Second Screen toepassing nog niet populairUit het onderzoek komt naar voren dat van alle second screen gebruikers minder dan de helft (47%) zijn tweede scherm gebruikt voor televisie gerelateerde zaken. En dan gaat het vooral om het opzoeken van informatie over de auteurs of de show. Ook wordt relatief vaak aktie ondernomen naar aanleiding van een advertentie op de televisie. De echte interactieve second screen toepassingen zoals het spelen van een spel of stemmen worden nog beperkt gebruikt.

Het onderzoeksbureau NPD zegt hierover het volgende: “The most common TV-to-second-screen interaction was learning more about the TV program they were watching, and finding out about the actors in that program. Viggle, zeebox, and other apps designed to enhance second-screen engagement are not commonly used by consumers. Instead, of those TV watchers who engage in second-screen activities, most interact with their TV experience by visiting IMDb, Wikipedia, and social networks. Viewers are interested in searching to find further information about TV shows they are watching, but they are not using games and other immersive applications created as a component of

the programming.”

Conclusie: Let's not jump to conclusionsHet onderzoeksbureau concludeert dus dat de echt interactieve second screen toepassingen nog niet zo succesvol zijn. De vraag is of die conclusie gerechtvaardigd is. Als er van de kijkers zo’n 10% stemmen, en ook nog eens 12% een spel speelt, en 9% de berichten volgt, is dat dan zo weinig? Aangezien elke show in Nederland toch al snel enkele honderdduizenden kijkers heeft, is 10 a 20% actieve participatie nog helemaal niet zo slecht. En we staan natuurlijk ook pas aan het begin. Dus NPD: laten we niet te snel conclusies trekken. Misschien waren de impliciete verwachtingen van de auteurs van NPD wel iets te hoog gespannen?

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in