Interview Richard Pidgeon (Distimo): “China staat op het punt te exploderen op gebied van app downloads en revenuen."
Onderzoeksbureau Distimo heeft in korte tijd naam gemaakt in de wereld van smartphones en tablets en wil op korte termijn wereldwijd de leider in app analytics worden. Met nauwkeurige data helpt het bureau app-ontwikkelaars en geeft het een goed overzicht van de massaal groeiende app stores overal ter wereld. Distimo heeft net in diverse landen nieuwe verkoopkantoren geopend en is in Azië om ook hier de markt te bedienen.
Ik interviewde Richard Pidgeon (Director of Business Development EMEA) van Distimo onder andere over hoe Europese bedrijven met deze gigantische Aziatische markt zaken kunnen doen .
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaAccountmanager New Business
Spotta
Wie zijn jullie concurrenten en hoe onderscheiden jullie je daarvan?
Richard Pidgeon: “We hebben een aantal concurrenten, waarvan de meesten kleine spelers zijn . Het bedrijf App Annie is wereldwijd onze grootste concurrent. Zij staan met hun functionaliteiten ook het dichtsbij Distimo. Wij hebben een zeer gebruiksvriendelijke user interface en accurate data, die toegankelijker is voor onze klanten.”
Zijn app developers jullie belangrijkste klanten?
Richard Pidgeon: “We hebben een grote diversiteit aan klanten. We hebben klanten die gewoon interesse hebben in het App Ecosysteem, zoals investering maatschappijen. Soms zijn het bedrijven die zaken doen met app ontwikkelaars of zelf onderdeel van het app ecosysteem zijn. Tevens hebben wij diverse internationale uitgevers die willen weten in welke markt zij het liefst willen investeren.”
Er zijn talrijke merken die graag in mobiel willen investeren, maar ze hebben geen idee wat zij er nou precies uit gaan halen. Waarvoor zouden deze partijen Distimo moeten inzetten?
Richard Pidgeon: “Het ligt er helemaal aan wat hun strategie is. Of ze hun in de app gegenereerde omzetten willen maximaliseren of het gebruik van hun apps willen vergroten. Distimo kan bijvoorbeeld internationale uitgevers adviseren op welke landen, markten of categorieën ze het best kunnen focussen, zodat ze zo effectief mogelijk met hun advertentie budgetten om te gaan. Vooral voor veel game developers met een premium of freemium businessmodel is deze data erg belangrijk om zo veel mogelijk omzetten te generen. Daarnaast is onze App IQ dienst een interessante tool voor developers om te zien wat andere concurrerende apps op gebied van downloads en omzetten doen."
Welke cijfers kun je via Distimo achterhalen van concurrerende apps?
Richard Pidgeon: “We kunnen op dagelijkse basis het aantal downloads en omzetcijfers van alle markten en platforms achterhalen. Je kunt dus de apps van je concurrent wereldwijd tracken. Hierdoor weet je ook waar je je marketing bestedingen moet intensiveren. Alleen de markt in China is het momenteel wat lastiger om cijfers te achterhalen."
“Zonder twijfel zie ik Beijing als het San Francisco van Azië."
Deze week ben jij op de Global Mobile Internet Conference om de Distimo services ook hier in China uit te rollen. Wat zijn de grote verschillen tussen bijvoorbeeld VS en China om je product te introduceren?
Richard Pidgeon: “Het meest interessante is dat het in China op het punt staat om te exploderen op gebied van app downloads en revenuen. In 12 maanden is China vijf plaatsen opgeschoven en staat hierin nu op de derde plek, achter Noord Amerika en Japan. We zien hierdoor dat veel van onze klanten grote interesse tonen in de Chinese markt.”
Is Beijing de gateway van Azië op gebied van mobile?
Richard Pidgeon: “Zonder twijfel zie ik Beijing als het San Francisco van Azië. Op gebied van omzetten lopen momenteel Japan en Zuid Korea nog voorop, maar China staat op punt van exploderen. ”
Naast China zijn landen als Japan, Singapore en Zuid Korea al erg ver in de adoptie van mobile. Dien je al deze Aziatische landen op een andere wijze te benaderen?
Richard Pidgeon: “Jazeker, China staat bekend als een van de meest lastige markten om te penetreren. Ook met deze trip heb ik weer ondervonden dat we onze betere presence moeten hebben en hier echt iemand moeten hebben zitten. Japan heeft al een explosieve groei in mobile gaming gehad en lopen hierin voorop in Azië, gevolgd door Zuid Korea. Al liggen er hier in China enorme kansen op gebied van mobile games. Volgende maand ga ik nogmaals naar China voor een beurs in Shanghai, aangezien we een enorme groei in dit land verwachten."
"Mijn belangrijkste advies aan Europese bedrijven om zo snel als mogelijk ook hier echt heen te gaan om in eerste instantie zo snel mogelijk te ondervinden dat dit echt een totaal ander land is."
Wat is je belangrijkste advies aan mobiele partijen, die zaken willen doen in China?
Richard Pidgeon: “Mijn belangrijkste advies aan Europese bedrijven om zo snel als mogelijk ook hier echt heen te gaan om in eerste instantie zo snel mogelijk te ondervinden dat dit echt een totaal ander land is. Ik ben daar zelf nu ook achter gekomen. Het is complex om hier zaken te doen en het gaat verder dan alleen cultuur- en taalverschillen."
Welke mobiele partijen hebben ze oversteek naar China succesvol achter de rug?
Richard Pidgeon: “Mobiele game ontwikkelaar Popcap is een goed voorbeeld van een Amerikaans bedrijf, die succes heeft in China. Zij hebben hun games echt aangepast aan deze markt en niet alleen vertaald. Een ander bedrijf wat hier veel succes heeft is Evernote. Naast mobile games zullen b2b apps komende maanden een zeer succesvolle groei doormaken. “
Wat kunnen we van Distimo komende maanden verwachten?
Richard Pidgeon: “We vragen altijd aan onze klanten welke features zij extra wensen. Komende maanden komen we met een aantal hele mooie nieuwe mogelijkheden. Deze zal ik tijdig met MobileMarketing.nl delen. "
Durf je deze nieuwe features door de concurrentie nog niet te delen?
Richard Pidgeon: "Nee, dat is het niet. We zijn blij met de gezonde concurrentie en er zijn weinig industrieën waar maar twee grote spelers (App Annie en Distimo) actief zijn. Onze nieuwe features zijn nu nog in ontwikkeling en we willen ze werkend hebben voordat we er mee naar buiten gaan."
Welke strategische stappen kunnen we van Distimo verwachten?
Richard Pidgeon: "Na Tokyo en Londen hebben we net in San Francisco een kantoor geopend en in New York komt ook een kantoor."
Is het belangrijk om aan de Oost en Westkust kantoren te hebben om goed zaken te kunnen doen in de VS?
Richard Pidgeon: “Ons kantoor New York zal zich richten op de financiële markt. We zien namelijk een enorm interesse vanuit de financiële sector voor ons product. Het kantoor in San Francisco laat nu al zeer goede resultaten zien.”
Rusland is een gebied waar we niet veel van horen. Hoe kijk je daar naar?
Richard Pidgeon: “In Rusland liggen enorme kansen voor ons en we zien vooral uit de mobile gaming hoek veel interesse. We zien ook uit onze cijfers een explosieve groei in mobile gamers. St Petersburg en Moskou zijn de steden waar het gebeurd en mijn collega is daar al enige malen geweest. Andere interessante gebieden voor ons zijn Zuid Amerika, maar ook een land als Israel.”
Is Israel hét hightech land van het Midden Oosten?
Richard Pidgeon: ”Ja, maar we zien ook nu veel gebeuren in Dubai. We zullen zien welk land in het Midden Oosten dit naar zich toe gaan trekken in de nabije toekomst."
Heeft Distimo wel de mogelijkheid om al deze landen goed te servicen?
Richard Pidgeon: “We hebben cijfers van alle landen wereldwijd, waardoor wel iedereen kunnen helpen. Daarnaast kunnen we met onze data dus ook de bedrijven ondersteunen wat de kansen in deze landen zijn.
Distimo heeft zijn hoofdkantoor in Amsterdam. Moet een internationaal bedrijf haar HQ niet in London hebben in plaats van een land wat op gebied van omzet geen belangrijke rol speelt?
Richard Pidgeon: “We hebben kantoren over de hele wereld en we kunnen ons hiermee onderscheiden.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid