Is de instorting nabij, vraagt Joris Luyendijk zich af

Natuurlijk is de instorting niet nabij maar hij dacht: wie weet dat mijn pageviews op het Volkskrantlog met zo'n kop nog wat stijgen. Overigens schijnen presentatoren van Zomergasten standaard na de eerste uitzending in te storten, omdat dan de ganse natie over hen heen pist - althans, die vijftien journalisten en columnisten die niet met vakantie zijn. Aan het woord dus free-lance journalist Joris Luyendijk.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

“Dat is echt een voordeel nu de uitzendingen dan zijn begonnen: ik hoef geen interviews meer te geven aan dag- en weekbladen en televisiegidsen. Mensen wat zijn er veel media, en zij stelden vrijwel zonder uitzondering dezelfde vijf vragen: Wat ging er door je heen toen ze je vroegen voor Zomergasten, waarom hebben ze jou gevraagd, wat zou je zelf aan fragmenten willen zien, op welke gast verheug je je het meest en wat ga je na Zomergasten doen?

”?Dat is confronterend hoor, om te merken dat vrijwel alle media dezelfde vragen beantwoord willen zien. Zoals bekend werken alle media met formats en formules waaraan ieder artikel moet voldoen zodat dit past bij de doelgroep. Kennelijk is Nederland één grote doelgroep. Of zou het kunnen dat als je mensen alleen nog maar de keuze biedt uit acht soorten pindakaas, ze inderdaad na een tijdje niet meer zullen vragen om jam en kaas, simpelweg omdat ze daarvan het bestaan niet eens vermoeden? Ik overdrijf.”?

Deze en nog meer aardige observaties, ondermeer over interviewen op tv versus voor de krant, en over de noodzaak(!) van mediatraining, op:

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie