Een relatie van mij, Geytenbeek, is assurantie adviseur bij veel Nederlandse ondernemingen. Hij heeft het genoegen gehad de eerste internet veiling van een pensioen portefeuille te mogen organiseren.
Helaas mag ik niet vertellen om welk bedrijf het ging, maar het is een Amerikaanse computer firma. De pensioen regeling kost jaarlijks ca 2,5 miljoen Euro, dus het idee werd opgevat de zaak te veilen.
5 grote verzekeraars werden gevraagd een standaard offerte uit te brengen. Hieruit werden de 5 grootste "premie beinvloeders" eruit gelicht en beoordeeld:
-de administratie kosten
-de fonds beheer kosten
-de vrijstelling premie arbeidsongeschiktheid
-de expense ratio
-en nog wat kleinere posten.
De uitslagen leidde tot een ranking van 1 tm 5, waarna er op een afgesproken tijdstip live via internet betere condities konden worden aangeboden. Deze aanbiedingen werden direct verwerkt in de ranking, dus iedere partij zag wel de beweging in de ranking, maar niet op welk onderdeel de concurrent het beter deed. Na iedere aanbieding hadden de andere partijen 5 minuten bedenktijd en konden dan hun aanbieding weer verbeteren etc.
De hele sessie duurde ca 30 minuten en een Nederlandse verzekeraar was de gelukkige.
Sander Geytenbeek noemde de besparing, welke hij op deze internet veiling methodiek regelde voor zijn client, "zeer fors..."
Geen enkele branche ontkomt nog aan de invloed van internet, dat is duidelijk.
Kent iemand nog meer van dit soort voorbeelden?
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!