Niets mis mee, maar wat nog een tikje jammer is dat de link in de tweets je meestal naar pure productinfo op een site brengen. Dat is eigenlijk een gemiste kans, omdat je via zo'n tweet ook iemand had kunnen begroeten in het warme bad van een corporate blog.
De woorden 'corporate blog' doen op zichzelf denken aan hemeltergend saai bedrijfsnieuws van bovenaf, maar wie er anders tegenaan wil kijken ziet een onverwacht sterk communicatie instrument.
Corporate bloggen is in de VS een bekend fenomeen. Bedrijven als Oracle, Caterpillar, Starbucks, Marriot en Manpower maken optimaal gebruik van de mogelijkheden om meer van zichzelf te laten zien door vooral nieuwsgierig te zijn naar de wensen en meningen van klanten en niet-klanten. Ze bloggen niet om het bloggen, maar hebben er vooraf concrete doelstellingen voor geformuleerd die zorgen voor focus en voorkomen dat hun corporate blog een waterval van digitale persberichten of borstklopperij wordt.
Goed benut is corporate bloggen een sterk communicatie instrument. Vervelende bijkomstigheid: je doet het er niet even bij. Het moet actief deel uitmaken van je communicatie structuur en de aard van het beestje vergt veel werk. Mogelijk is dit een van de redenen waarom corporate bloggen nog niet zo populair is. Waarschijnlijker is dat veel bedrijven er het nut nog niet van in zien. “Wat schieten we ermee op?” is een vertrouwde vraag in dit verband. Het antwoord is inderdaad niet: “73% meer verkoop binnen een maand”. Niettemin zijn de voordelen redelijk legio. Om er een paar te noemen:
1.Corporate bloggen legt een verbinding tussen bedrijf en stakeholders: bestaande en potentiële klanten, werknemers, zakenpartners, investeerders, media, beursanalysten. Het stelt je in staat om meer van je bedrijf te laten zien op een veel menselijker niveau dan in andere communicatievormen. De toon van een blog kan informeler zijn, meer op gespreksniveau, meer open en interactiever.
2. Het heet corporate bloggen, maar het werk wordt idealiter gedaan door meerdere mensen uit het bedrijf, mogelijk vanuit diverse disciplines en vaktechnische terreinen. Zo kun je op diverse fronten tegelijk verbindingen leggen met specifieke groepen mensen. Bij Oracle bijvoorbeeld, zijn zo diverse community’s gevormd door mensen uit meerdere lagen van het bedrijf.
3. Een corporate blog is sterk complementair aan alle andere social media activiteiten, omdat het doelgroepen voorziet van diepgaander content, meer stof tot nadenken om met anderen te delen. Hier kun je mensen zelfs concreet uitnodigen om te laten weten over welke specifieke aspecten van bedrijf, product of dienstverlening ze eigenlijk meer zouden willen weten. Dat levert waardevolle inzichten op en brengt je werkelijk in gesprek met potentials en influentials.
4. Een corporate blog kan je een voorsprong geven in de markt. Door zorgvuldig te kiezen voor content die getuigt van interessante inzichten, cultiveer je een positie als autoriteit en initiator of innovator. Een bedrijf dat niet bang is om van alles te delen met de markt, straalt zelfbewustheid en transparantie uit, verwerft sympathie en dat komt een gunningsfactor altijd ten goede.
5. Een website is een statisch communicatiemiddel. Door het extra uit te rusten met een blogfunctie voeg je dynamiek toe. Zoekmachines als Google houden van blogsites omdat het nieuwe, verse content oplevert. Je verhoogt dus de aantrekkelijkheid en vindbaarheid van een site die anders meer en meer verwordt tot digitale corporate brochure.
Om een corporate blog te beginnen hoef je geen megaconcern te zijn, al zul je in een kleiner bedrijf best even moeten nadenken over wie zo’n blog invulling gaat geven en hoe frequent. Maar daar komt een verstandige manager altijd wel uit. Sterker, die zal waarschijnlijk de eerste zijn om de corporate blog af te trappen. Dat lijkt geen bijzondere daad, maar het kan zomaar het moderne equivalent zijn van wat ooit het leggen van de eerste steen genoemd werd.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!