De Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding (ASKOV) roept de nieuwe leden van K3 op om hun verantwoordelijkheid te nemen door zich niet te laten exploiteren om kinderen te verleiden tot het eten en drinken van ongezonde producten. Dat doet de alliantie in een speciale nieuwjaarskaart (zie hieronder). De alliantie bestaat uit 13 partijen (zie onderaan dit bericht), waaronder de Consumentenbond, de Hartstichting en de Obesitas Vereniging.
De oproep die de brede coalitie van consumenten- en gezondheidsorganisaties, wetenschappers, diëtisten en kinderartsen aan de nieuwe K3-leden wil doen, luidt: ‘Stop kinderen te verleiden ongezond te eten.’ ASKOV: '1 op de 7 kinderen onder de 13 jaar in Nederland is te zwaar. Hanne, Klaasje en Marthe kunnen het tij helpen keren door als K3 geen reclame meer te maken voor producten zoals chips, koek, ijs en snoep.'
Licentiemarketing
Naast het zingen en het geven van shows verdient Studio 100, het bedrijf achter K3, geld met merchandising, zoals puzzels, paraplu’s, wekkers, verkleedkleren en poppen. Daarnaast worden licenties uitgegeven om K3 af te beelden op verpakkingen van ongezonde voedingsmiddelen zoals chips (Croky K3 hartjes), hagelslag (K3 hagel met hartjes), koekjes (Jules Destrooper), ijsjes (K3 IJsboerke) en snoep (K3 Red Band). ASKOV: 'Dat zijn allemaal producten met veel zout, suiker en/of vet.'
Uit onderzoek, aangehaald door ASKOV, blijkt dat van alle productverpakkingen met een verkoopstrategie gericht op kinderen bijna 90 procent voor een product is dat niet goed past in een gezond voedingspatroon. ASKOV: 'Een snelle analyse van K3-producten, namelijk Croky K3 hartjes, K3 hagel met hartjes, en K3 ijs van IJsboerke laat zien dat deze allemaal slecht scoren op tenminste één van de criteria van de Reclamecode voor Voedingsmiddelen (RVV). De RVV is door de voedingsindustrie zelf opgesteld.'
Onacceptabel
De Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding zegt het onacceptabel te vinden dat de populariteit van een merk, kinderidool of tekenfilmfiguur commercieel wordt geëxploiteerd om kinderen te verleiden tot het eten en drinken van ongezonde producten zoals frisdrank, koekjes, ijs, snoep en chips. ASKOV: 'Door deze reclames ontwikkelen kinderen een voorkeur voor ongezond eten en drinken, met overgewicht als gevolg en daarmee het ontstaan van gewrichts- of psychische problemen, diabetes, hart- en vaatziekten, of kanker.''
'Marketing van ongezond eten en drinken gericht op kinderen past niet bij het recht van ieder kind om op te groeien in een gezonde omgeving.'
Onderzoek (uitgevoerd in opdracht van de Hartstichting) onder ouders toont aan dat 61 procent vindt dat kinderidolen of tekenfilmfiguren niet gebruikt mogen worden op de verpakkingen van ongezonde voedingsmiddelen. Van de ondervraagde ouders vindt 72 procent de inzet van kinderidolen of tekenfilmfiguren op verpakkingen van gezonde producten wel goed.
Voorkeur voor K3-chips
Kindermarketing werkt, stelt ASKOV vast. 'Kinderen vanaf 18 maanden zijn al in staat om merken te herkennen. Vanaf 3 jaar hebben kinderen al een voorkeur ontwikkeld voor merkproducten (bijvoorbeeld K3 chips) versus merkloze producten. Inmiddels zijn er in Nederland ruim 300.000 kinderen jonger dan 13 jaar met overgewicht. De Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding maakt zich hard voor het recht van ieder kind om op te groeien in een gezonde omgeving. Marketing van ongezond eten en drinken gericht op kinderen past daar niet bij.'
K3-Groente en K3-Fruit
De directeur Consumentenbond, Bart Combée, vult aan: 'Het inzetten van kinderidolen zoals K3 voor ongezonde voeding draagt bij aan een ongezond voedingspatroon en overgewicht. Overgewicht is een van de grootste uitdagingen voor de volksgezondheid. Wij vragen de nieuwe leden van K3 het goede voorbeeld te geven en kinderen juist te stimuleren een gezond voedingspatroon aan te leren. Dat kunnen zij doen door hun populariteit te lenen aan gezonde producten zoals groente en fruit.'
Over de Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding
De Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding is in februari 2015 opgericht en bestaat uit de Consumentenbond, het Diabetes Fonds, foodwatch Nederland, Gemeente Amsterdam, GGD Amsterdam, de Hartstichting, de Nederlandse Associatie voor de Studie van Obesitas, de Nederlandse Vereniging van Diëtisten, de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde, de Obesitas Vereniging, het Wereld Kanker Onderzoek Fonds, wetenschappers van Kinder Obesitas Centrum Heideheuvel, de Universiteit Maastricht en de Vrije Universiteit.
Studio 100 houdt zich aan de regels
Studio 100 is niet van plan het verdienmodel aan te passen, zo is op te maken uit een reactie van de licentiegever aan Nu.nl. Het laat weten 'altijd nauwgezet de richtlijnen van de overheid te volgen'. Verder doet Studio 100 deze weinig harde belofte: 'Daarnaast zijn we aan het bekijken hoe we ons beleid kunnen finetunen in functie van de veranderende inzichten op het vlak van voeding.'
Hieronder de integrale nieuwjaarswens van ASKOV aan K3:
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!