Gisteren maakte Coca-Cola bekend dat het deze zomer 106 miljoen 'thermoblikjes en -flesjes' gaat distribueren. Dat zijn verpakkingen die verkleuren zodra ze goed gekoeld zijn. Daarnaast maakte het de zomeractivatie 'Koel en win' - inclusief massamediale reclamecampagne - bekend. Margreet van Staalduijnen (op de foto rechts bij de onthulling van het Coca-Cola Beach House), brandmanager bij Coca-Cola Nederland, geeft een uitgebreide toelichting.
Is dit een Nederlands initiatief of is het overgenomen van International of Europe?
'De Beach House-activatie is een Nederlands initiatief en onderdeel van de ‘Taste The Feeling’- zomercampagne. Deze campagne is de eerste internationale merkcampagne sinds de lancering van onze één-merkstrategie in Nederland in mei 2015. We zijn het eerste land in Europa dat deze zomercampagne uitrolt. Hierin laten we zien dat het drinken van een Coca-Cola regular, Coca-Cola light, Coca-Cola zero of Coca-Cola life een zomers moment extra bijzonder maakt. In de uitingen worden authentieke en echte momenten in beeld gebracht en speelt het product altijd de hoofdrol.'
Is de bijbehorende campagne Nederlands of een adaptatie?
'De televisiecommercial, tag-on en outdoor abri’s zijn een adaptatie van de global campagne. Digital, social, YouTube, experiental marketing en sampling zijn lokaal ontwikkeld.'
Wanneer is de campagne voor het eerst te zien?
'De zomercampagne is vanaf 6 juni te zien op tv en te horen op de radio.'
Wat zie je als het blikje of flesje (wel of niet) koud is?
'Zodra je de nieuwe innovatieve blikjes en PET-flessen in de koelkast legt, zul je zien dat het etiket verkleurt. In het Coca-Cola logo is namelijk thermische inkt verwerkt, dat blauw en roze kleurt bij lage koelkasttemperaturen. Zo kun je zelf zien of je frisdrank de perfecte verfrissende temperatuur heeft. Want op een prachtige zomerdag smaakt een ijskoude Coca-Cola extra lekker. 3º C is de perfecte temperatuur voor een Coca-Cola.'
Waarom is het handig om te ZIEN dat je blikje of flesje Coca-Cola lekker koud is?
'Een Coca-Cola smaakt het allerlekkerst als hij gekoeld is op de juiste, ijskoude temperatuur. Doordat de blikjes en PET-flessen verkleuren zodra ze goed gekoeld zijn, kun je zelf checken of je frisdrank de perfect verfrissende temperatuur heeft. Daarnaast willen we de ervaring met ons product rijker maken voor de consument. Er zal daarom ook een on-pack promotie zijn waarmee onze consumenten de kans krijgen om een weekend in de Coca-Cola Beach House te winnen.'
Gaat het om een tijdelijke verpakking?
'We introduceren deze verpakking nu als onderdeel van de zomercampagne. De campagne loopt tot en met 31 augustus 2016.'
Waarom voert Coca-Cola deze handige verpakking niet permanent in?
'We kiezen ervoor om dit op 106 miljoen verpakkingen te doen gedurende de drie zomermaanden. Want op een prachtige zomerdag smaakt een ijskoude Coca-Cola extra lekker.'
Wat verwacht je van de actie ‘Zet je gekoelde blikje of flesje op de foto…’?
'Met de actieverpakking van Coca-Cola maken consumenten van 17 mei tot en met 31 augustus 2016 elke dag kans op een lang weekend weg in het Coca-Cola Beach House in Katwijk aan Zee. Je herkent de actieverpakking aan het actielabel waarop ‘KOEL & WIN’ staat. Het actielabel zit op alle Coca-Cola, Coca-Cola light, Coca-Cola zero en Coca-Cola life verpakkingen (exclusief de 200ml horecafles). Om kans te maken op dit geheel verzorgde weekend weg, hoef je alleen maar een foto van je gekoelde blikje of PET-fles Coca-Cola maken.'
'Je koelt de actieverpakking in de koelkast, gaat naar coke.nl/summer, maakt een foto van de coole fles en laat je gegevens achter. Binnen enkele seconden hoor je of je de winnaar bent van een lang weekend weg. De winnaar mag samen met drie vrienden drie heerlijke dagen en nachten verblijven in dit strandhuis. Wakker worden op het strand, golfsurfen, suppen of bodyboarden op je eigen board, chillen in de hottub of hangmat en lekker buiten eten bij de ondergaande zon – het kan er allemaal.'
Wanneer is de actie wat Coca-Cola betreft geslaagd?
'Als we onze consumenten kunnen laten genieten van een perfect gekoelde Coca-Cola om hun zomermomenten nog specialer te maken, zijn wij ook blij.'