Vorig jaar november formuleerde Coca-Cola de missie om in 2025 het aandeel suiker in frisdranken verder te verlagen. 50 procent van het verkoopvolume van Coca-Cola (in West-Europa) moet tegen die tijd afkomstig zijn uit caloriearme of calorievrije dranken (‘This is Forward’). In 2016 was dit nog 34 procent. Eerder werd al het streven uitgesproken om in 2020 15 procent minder calorieën per liter in de markt te hebben ten opzichte van het basisjaar 2012
Minus 31
De stap die Coca-Cola deze week bekend maakt, past in dat streven. Het verandert de receptuur van Fanta orange, waardoor consumenten per 100 ml nu 33 kcal binnenkrijgen in plaats van de vroegere 48 kcal (minus 31,25 procent). Dat is per serving van 250 ml 10,25 gram suiker minder. Fanta-drinkers krijgen nu nog 19 gram suiker per keer binnen. (Dat zijn bijna vijf suikerklontjes.)
Even lekker
Coca-Cola zegt dat met het nieuwe recept geen concessie is gedaan aan de smaak. ‘De nieuwe formule is door consumenten als even lekker getest.’
Ambitie
Coca-Cola zegt dat Fanta (anno 1940) na Coca-Cola en Coca-Cola zero sugar het nummer 3-merk in het portfolio van Coca-Cola Nederland is. Coca-Cola: ‘Er zijn 10 kleurrijke Fanta-varianten verkrijgbaar, waarvan de helft suikervrij is. De originele Fanta orange beslaat 73% van het totale Fanta-volume. Hiermee is de herformulering een significante stap in de ambitie van Coca-Cola Nederland om minder suiker te gebruiken.’
Diep oranje
De vernieuwde Fanta orange is iets donkerder. Coca-Cola: ‘Consumenten geven de voorkeur aan de wat dieper oranje kleur.’
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!