'Opvallend' en 'leuk', dat zijn de indicatoren waar de commercial van Almere City Marketing beter op scoort dan een gemiddelde commercial. Dat blijkt uit onderzoek onder 102 respondenten in het kader van Adformatie Campagnerapport, uitgevoerd door onderzoeksbureau Memo2. Ook bij 'vertelt mij iets nieuws', 'heeft een duidelijke boodschap' en 'is geloofwaardig' vonden meer respondenten dan gemiddeld van toepassing op de commercial die is gemaakt door het bureau ThreeID (uit Amsterdam overigens). Met een 6,4 op het rapport doet de commercial het beter dan de benchmark van Memo2 (6,3).
Dat de citymarketingafdeling van Almere nog bestaansrecht heeft, blijkt wel uit het feit dat de de enige factor waar de commercial minder dan gemiddeld op scoort 'past goed bij Almere' is. Een respondent in het onderzoek zegt ook: 'Leuk, verrassend maar ongeloofwaardig.' Dat laat onverlet dat er ook positieve reacties op de commercial te noteren zijn. Een greep uit die reacties:
- 'Een mooie manier om een stad te promoten. Goed gevonden!'
- 'Heel erg gemaakt. Niet aantrekkelijk. Dacht dat het om de camera ging'
- 'Prachtig gemaakt!! Een lust om naar te kijken!'
Jaimy Vrooman, onderzoekster bij Memo2 zegt: 'De commercial van Almere wordt door gemiddeld Nederland redelijk positief beoordeeld. De commercial wordt opvallend bevonden en vertelt gemiddeld Nederland iets nieuws. De meningen liggen verdeeld, de commercial wordt ook leuk en geloofwaardig bevonden met een duidelijke boodschap. Toch wordt er ook aangegeven dat Nederlanders zelf niet in Almere zouden willen wonen, de commercial spreekt hen niet persoonlijk aan. Het emotionele aspect 'is onderscheidend' en de Brand-fit scoort ook onder het MeMoBenchmark.'