In Marketing Week las ik over een nieuwe campagne van Shelter, een Engelse liefdadigheidsorganisatie, die het best te vergelijken is met het Leger des Heils bij ons. Shelter vraagt aandacht voor de problemen op de UK woningmarkt en geld om mensen te helpen die door de kredietcrisis en de oplopende werkloosheid uit hun huis gezet worden. De campagne is ontwikkeld door Leo Burnett en wordt ingezet op televisie, online, outdoor en via direct mail.
In de commercial getiteld 'House of Cards' op YouTube is te zien hoe steeds meer huizen als een huis van kaarten in elkaar zakken. Het muziekje op de achtergrond is van Radiohead die dit nummer doneerden aan Shelter.
Zijn de problemen in de UK vergelijkbaar met onze woningmarkt?
In de UK zijn de problemen groter dan op de Nederlandse woningmarkt. Er zijn in de UK meer hypotheken verkocht aan mensen die de hypotheeklasten niet of maar moeizaam konden dragen. Vaak ook met een aantrekkelijke instaptarief dat na een korte periode verhoogd wordt met een aanzienlijke opslag. Volgens een publicatie van Nationwide is de gemiddelde huizenprijs in de UK de laatste 12 maanden gedaald met 16,6% ten opzichte van januari 2008. In januari 2009 is de gemiddelde prijs in de UK gedaald met 1,3%. In Nederland is de daling nog beperkt volgens de kwartaalrapportage woningmarkt van de Rabobank van 10 februari 2009. Een daling met 0,1% ultimo 2008 in vergelijking met ultimo 2007.
Wordt het in Nederland net zo erg als in de UK? Ik verwacht het niet, maar dat ligt ook aan wat het kabinet gaat doen aan de problemen op de woningmarkt.
In ieder geval is het een mooie campagne om aandacht te vragen voor een actueel en groot probleem.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!