Donderdag 27 november. NRC Handelsblad zet op zijn website een bericht over de Noord Zuidlijn: ‘De Noord/Zuidlijn krijgt vanaf de ingebruikname in 2017 te kampen met een ‘krappe’ dienstregeling en het risico van vertragingen die de hele nieuwe Amsterdamse metrolijn lam kunnen leggen.’ Reden daarvan is het eerder genomen besluit om het laatste deel van het tracé naar station Zuid/WTC via een enkelspoor te laten lopen. Gevolg daarvan kan een flinke extra drukte op de perrons van Station Zuid/WTC zijn, wat kan leiden tot ‘potentieel gevaarlijke situaties’.
Bliksemactie
Geen fijn bericht voor een project dat na een tumultueuze bouwfase nu aan de vooravond staat van ingebruikname. Klopt dit bericht wel of niet? Op het projectbureau wordt het artikel via een aankondiging op internet gespot, en door een bliksemactie is er al vóór het verschijnen van de papieren editie een reactie (op de site beschikbaar). Die reactie is geschreven in de vorm van een aantal mini-interviews met betrokken projectmedewerkers. Het enkelspoor is noodzaak, omdat er op dit moment geen ruimte is om op twee sporen aan te komen. Daarvoor zit namelijk de tunnel van de Amstelveenlijn in de weg. De Amstelveenlijn moet eerst worden omgelegd, daarna kan het tweede spoor worden gerealiseerd.En is er dan een probleem met de dienstregeling in die eerste jaren? ‘Nee, uit onze berekeningen blijkt van niet. Er kan 12 keer per uur een metro aankomen en vertrekken, zoals nu de bedoeling is en dat is voldoende. Maar er zit nog rek in tot ongeveer 16 keer per uur.’En zo wordt op een glasheldere manier uitgelegd hoe de vork in de steel zit.
Onbereikbaar
Hoe bijzonder het is dat er zo snel een zo volledige reactie kan worden geproduceerd weet ik uit eigen ervaring. Betrokkenen zijn onbereikbaar of in vergadering. Verplicht te raadplegen managers hebben vaak andere dringende zaken te doen. Toch maar eens gebeld met Alex Sheerazi om achter het geheim van de Noord/Zuidlijn te komen. Scheerazi: ‘Hier hebben vier mensen bovenop gezeten. De inhoudelijk betrokkenen worden direct uit hun andere werk gehaald. En ze weten dat dit topprioriteit heeft. Er wordt direct geschakeld met Hoite Detmar, het verantwoordelijk MT-lid, die een paar kamers verderop zit. En zo hadden we binnen een uur een inhoudelijk kloppende reactie op onze site. En dat biedt de basis om andere media zoals Parool , AT5, GeenStijl en Powned naar te verwijzen.’ Als mooi resultaat sloot vervoerder GVB zich aan bij de inhoud van deze stellingname: de rijen waren gesloten.
Lachen
Dat het team van de Noord Zuidlijn soms ook een dosis humor aan zijn werk toevoegt blijkt wel uit een ander recent voorval: de Nederlandse Vereniging voor Dierenplaagmanagement Bedrijven meldt een toename van bruine ratten in de hoofdstad. De oorzaak: De Noord/Zuidlijn! In een reactie “Van de ratten besnuffeld” worden er grote vraagtekens geplaatste bij de onderbouwing van deze boude bewering: “Het is niet de eerste keer dat er rampspoed in de schoenen van de Noord/Zuidlijn geschoven wordt. Zo kregen we begin 2010 een telefoontje van een mevrouw uit Groningen met de vraag of het boren soms al begonnen was. Ze had schade aan haar huis en was doorverwezen door de Gasunie naar ons. Immers dat kon alleen maar komen door de Noord/Zuidlijn (zo was toen hun gedachte).
Jan Jelle van Hasselt
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!