Brouwers als AB InBev en Heineken hielden bij hun sponsoringactiviteiten al rekening met de verantwoord drinken-boodschap. Deze formele code is bedoeld om regelgeving vanuit de overheid voor te zijn.
De drankenfabrikanten hebben twee jaar overleg nodig gehad om tot 6 regels te komen:
- Drankfabrikanten dienen ervoor te zorgen dat een integraal deel van hun sponsorcampagnes bestaan uit de promotie van verantwoord drinken, en ondersteuning van activiteiten richting dat onderdeel.
- Drankmerken mogen geen minderjarigen sponsoren, of sporten die zich richten op jongeren onder de 18.
- Bedrijven moeten er zeker van zijn dat het 75 procent van het publiek van de gesponsorde evenementen tenminste ouder is dan 18.
- Drankfabrikanten mogen geen personen, evenementen of groepen sponsoren die alcoholmisbuirk aanmoedigen.
- Merken mogen geen beeltenissen gebruiken van mensen die jonger lijken dan 25 waarbij gesuggereerd wordt dat ze alcohol drinken.
- Sponsoring mag niet impliceren dat alcohol de sportperformance positief beïnvloedt, of succes op sociaal vlak.
Alcoholmerken werken binnen de nieuwe code samen met de organisatoren van sportevenementen, zoals de Rugby Football Union (RFU), Lawn Tennis Organisation en Premier League. Stella Artois (AB Inbev) introduceert bijvoorbeeld een online tool om barpersoneel te trainen. En Guinness (Diageo) komt met het programma ‘DrinkiQ’ om rugbyspelers onderwijzen over de effecten van binge-drinking, als onderdeel van de sponsordeal met RFU.
En Jacob’s Creek (Pernod Ricard) zal verantwoord drinken promoten tijdens Wimbledon.
Desalniettemin blijft de code op vrijwillige basis. Branchepartij Portman Group gaat zorgen dat de code wordt nageleefd.
Bron: Marketingweek
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!