Stel, je wilt de publieke opinie beïnvloeden. Je wilt mensen voor eens en voor altijd duidelijk maken dat jij niet zo’n boef bent als iedereen veronderstelt. Of dat er wel degelijk steun voor jouw bedrijf is. Maar stel, het blijkt wat lastig dat te bewijzen.
Wat doe je dan? Je zorgt voor een fake-onderzoekje dat dit wel aantoont, en die cijfers ga je vervolgens in je campagne gebruiken.
BP wilde het doen, alleen het werd betrapt.
Hoe goed is BP?
Op de invloedrijke politieke site Talking Points Memo plaatste de oliegigant een heus polletje, waarin de bezoekers konden aangeven hoe ze over BP denken.
Daarvoor mochten ze kiezen welke van 5 uitspraken het meest van toepassing zijn op BP. Ze varieerden van ‘BP is open en eerlijk’ en ‘Draagt significant bij aan de Amerikaanse economie’ tot ‘Zorgt voor energieveiligheid in de VS’.
Het ging om louter positieve uitspraken, waarbij de deelnemers er 5 mochten uitkiezen. Helemaal onderaan stond nog wel de optie dat geen van de uitspraken op BP van toepassing is, maar de bedenkers van het onderzoekje wisten dat de uitkomst evengoed altijd erg gunstig zou zijn.
Ironie
De bedoeling was ongetwijfeld dat de goede cijfers van het onderzoek via een persbericht, en in allerlei andere uitingen, onder de aandacht werden gebracht en zo een eigen rol gingen spelen in de discussie over energie.
Alleen kwam het niet zover. Het onderzoekje werd opgepikt door de blogger Mark Palko die het plaatste onder de ironische kop: BP: great company or the greatest company? Ook de Washington Post ontmaskerde BP vervolgens.