Boek: De Superpromoter

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Het boek -van Rijn Vogelaar- is een pleidooi voor een ander paradigma, waarin de kracht van het enthousiasme centraal staat. Het toepassen van dit nieuwe paradigma verandert de huidige praktijk van productontwikkeling, marketing, marktonderzoek en de bedrijfsvoering.

De Superpromoter is de personificatie van de kracht van het enthousiasme. Het is een enthousiasteling die zijn enthousiasme deelt, zowel offline als via social networking sites, en anderen hiermee beinvloedt. Het kunnen klanten zijn die aanbevelingen doen en daarmee nieuwe klanten aanbrengen. Of betrokken medewerkers die de werksfeer bepalen. Verleg daarom de focus van ontevreden klanten naar je fans. Zij kunnen je prima uitleggen hoe in te spelen op nieuwe ontwikkelingen en de concurrentie achter te laten. Deze positieve insteek bevalt mij zeer.

Volgens de auteur en tevens algemeen directeur van Blauw Research zijn er goede redenen om superpromoters te omarmen. Superpromoters veroorzaken omzetgroei, bepalen je reputatie, leren je wat je goed doet, motiveren jou en je personeel, denken mee het zijn co-creators, ze zorgen voor meer resultaat, tegen minder budget! Een positief of negatief advies van een betrouwbaar iemand in onze omgeving nemen we serieus en we kopieren het gedrag van gelijkwaardige anderen en rolmodellen.

Na product leadership en cost leader ship beveelt Vogelaar leider in klantgerichtheid aan. De beleving van de klant is een dimensie waarop bedrijven zich nog het meest van elkaar kunnen onderscheiden. Mits producten kwalitatief goed zijn en de prijs acceptabel is.

Wanneer de focus van organisaties inderdaad verschuift naar de superpromoters vraagt dit om een radicale breuk met de manier waarop klanten worden benaderd. Superpromoters krijgen dan een belangrijke rol bij productontwikkeling en de communicatie rondom nieuwe producten. Ze worden een klankbord waarvan suggesties zeer hoog worden opgenomen. Het is een nieuw manier van kijken en het betekent het einde van bestaande paradigma's.

In het boek is een onderzoeksmethode opgenomen om met de superpromoters aan de slag te gaan.

Mijn conclusie: het boek inspireert, leest lekker weg en heeft een positieve boodschap. En dat is met de huidige economische crisis, consumentenwantrouwen en de winter voor de deur een lichtpuntje. En het sluit naadloos aan op mijn persoonlijke visie van Marketing als drijvende kracht!

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie