Amerikaanse consumenten zijn het meest tevreden over hun ervaringen met ING Direct en Holiday Inn. Dit blijkt uit een onderzoek van Temkin Group onder vijfduizend consumenten.
Het onderzoeksbureau vroeg Amerikaanse shoppers naar hun tevredenheid met 179 bedrijven verspreid over negentien branches. Slechts twee procent van de ondervraagden gaf aan negatieve ervaringen te hebben gehad met ING Direct of hotels van Holiday Inn Express. Holiday Inn hotels en supermarktketen Whole Foods werden door drie procent van de respondenten geassocieerd met negatieve ervaringen.
Daartegenover staan elektronicagigant Best Buy en thuiswinkelkanaal QVC. Bij beide bedrijven eindigde het winkelen voor 29 procent van de consumenten in een teleurstellende ervaring. Ook kledingmerk Gap (28%) en online marktplaats eBay (26%) kwamen er niet goed vanaf.
Als een bedrijf het goed of juist slecht doet, verspreidt die ervaring zich snel. Eén op de vier mensen deelt de negatieve of positieve ervaring met vrienden. Zo’n zestig procent vertelt het in directe interactie met vrienden, iets minder dan een kwart plaatst de ervaring op Facebook en veertien procent schrijft een recensie op een beoordelingssite.
De reactie van het bedrijf op een negatieve ervaring kan veel invloed hebben op vervolgaankopen. Bijna de helft van de consumenten zegt niets meer te kopen bij het bedrijf als deze erg slecht met hun klachten omgaat. Voor zes procent blijft die mening onveranderd als het personeel adequaat reageert. Daarentegen zegt één op de drie consumenten dat hij meer bij het bedrijf gaat uitgeven als deze goed reageert.
Bron: Warc
Foto: Thomas Hawk/Flickr, CC
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!