Premium

ANP-hoofdredactie grijpt in na rel over ‘verkochte items’

Alle pr-uitingen voortaan langs hoogste journalistieke bazen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Alle uitingen van ANP, ook de commerciële, moeten voortaan eerst langs de hoofdredactie van de persdienst voordat ze naar buiten mogen.  Dit zegt hoofdredacteur Marcel van Lingen van het ANP tegen CommunicatieOnline naar aanleiding van de ophef die is ontstaan over een marketingactie van de commerciële tak van het ANP.

Niet duur

ANPinOpdracht, onderdeel van ANP, stuurde vorige week een email rond om hun dienstverlening onder de aandacht van de klanten te brengen. Het schreef daarin onder meer:  ‘Als het persbureau van Nederland zijn wij dé partij om de journalistieke content rond jouw campagne te produceren en aan te bieden bij de media. Bij sommige media kunnen we zelfs plaatsing garanderen. En – surprise! – dat hoeft helemaal niet duur te zijn’.

Kat in nauw

Zo was op de site van ANPinOpdracht de case te vinden waarin Unilevers Lipton Ice de uitzendingen van Hart voor Nederland en het NOS Journaal haalde - de link naar het bericht is inmiddels verwijderd. NOS-directeur Jan de Jong reageerde geprikkeld tegenover de site en noemt het ANP en ‘een commerciële kat in het nauw’. De beelden die het NOS over Lipton had gemaakt, waren bovendien niet afkomstig van het ANP, maar door het Journaal zelf gemaakt.

De Jong bestempelt de tekst als onjuist en schadelijk voor de onafhankelijkheid van de NOS. ‘ANP is nog niet klaar met ons (…) ANP zal een brief van me krijgen waarin we eisen dat ze de teksten aanpassen’.

Fout gecommuniceerd

Volgens Marcel van Lingen van het ANP heeft De Jong  gelijk in zijn kritiek. ‘Het bereik onder de aandacht brengen is normaal, daar werken alle persbureaus mee. Maar het idee dat je een item gegarandeerd in de pers krijgt, dat klopt niet’, aldus de hoofdredacteur.  

Van Lingen werpt de suggestie ver van zich dat je ‘als je als business-klant maar genoeg met ons overlegt, je vanzelf een boodschap in de media over het voetlicht kan brengen’. ‘Dat is niet zo en is fout gecommuniceerd.’

De ANP-voorman heeft ook al maatregelen aangekondigd. ‘Vanaf nu bepaalt de hoofdredactie welke uitingen er naar buiten gaan, want de nieuwsfabriek heeft hier last van. Dat mag niet nog eens gebeuren.’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie