Android beeldbepalend in het mobiele landschap

Vijf jaar na de lancering in 2008 heeft het mobiel besturingssysteem Android een oppermachtige marktpositie. Vier van vijf smartphone- gebruikers hebben een toestel dat draait op dit systeem van Google.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De groei van Android is ongekend. Een jaar na de start, in 2009, voorspelden analisten van Gartner nog dat Android in 2012 een marktaandeel van slechts 14 procent zou hebben. Grote kracht van Android is het grote en diverse aanbod van toestellen dat draait op dit besturingssysteem. Ook de prijs Android toestellen zijn voordeliger dan de iPhone van concurrent Apple – speelt hierin een rol. Dat Android voorlopig marktleider zal blijven, staat buiten kijf. Maar de groei begint wel wat af te vlakken, zo blijkt onder meer uit onderzoek van Kantar Worldpanel. Apple’s iOS blijft nummer twee, maar Windows Phone is ‘stiekem’ bezig aan een opmars. Met name in de vijf grootste Europese markten (Groot-Brittannië, Duitsland, Frankrijk, Italië en Spanje) werden medio 2013 flinke stappen gezet. In de maanden juni, juli en augustus had de Windows Phone volgens Kantar in deze landen een marktaandeel van 9,2 procent. Vorig jaar bedroeg dat aandeel nog 5,1 procent. Ook uit cijfers van onderzoeksbureau Canalys blijkt dat Windows in opmars is. In het derde kwartaal van 2013 steeg het aantal wereldwijd verscheepte smartphones op Windows Phone met 185 procent. In totaal ging het in dat kwartaal om 9,2 miljoen toestellen. 8,8 miljoen daarvan waren van Nokia, het bedrijf dat zijn mobiele divisie eerder verkocht aan Microsoft. Vooral de Nokia Lumia, internationaal geprezen om zijn uitstekende hardware, doet het goed bij de consument.


Buiten de eerder genoemde vijf grootste Europese markten doet Windows het volgens Canalys goed in Finland (met een marktaandeel van 39 procent), Vietnam (16 procent) en Thailand (11 procent). Dat Windows tegen een flinke achterstand aankijkt, blijkt wel uit het wereldwijde beeld van besturingssystemen. In de vijf grootste Europese markten blijft volgens Kantar Android marktleider met een marktaandeel van 70,1 procent. iOS steekt daar met 16,1 procent schril bij af. Ook in China zijn Android (met 72,4 procent) en iOS (met 20,8 procent) de twee grootste marktspelers. In de VS heeft Android een aandeel van 55,1 procent; iOS volgt daar met 39,3 procent. Het marktaandeel van Windows steeg daar tussen augustus 2012 en augustus 2013 van 2,6 naar 3,0 procent. In Japan zijn de verschillen kleiner, met een percentage van 48,6 voor Android en 47,4 voor iOS. In Australië heeft Android een aandeel van 62,1 procent en iOS 28,7.


Android blijft voorlopig dus wereldwijd oppermachtig. Dat is gunstig voor Google, maar ook voor Samsung. Het Zuid-Koreaanse bedrijf is goed voor liefst 63,3 procent van alle Android-toestellen. Het loopt daarmee ver vooruit op de merken HTC (6,5 procent), LG (5,9 procent), Sony (5,6 procent) en Motorola (5 procent). In de toptien van best verkochte Android-toestellen staan maar liefst acht smartphones van Samsung. Een situatie waarvan Google mogelijk nog last kan krijgen. Want wat te doen als de Zuid-Koreanen hun dominantie inzetten om meer zeggenschap te krijgen over het platform? Daarbij moet nog in ogenschouw worden genomen dat Samsung op meer paarden wedt. Het werkt bijvoorbeeld ook met het mobiele besturingssysteem van Windows Phone.

Slimme apparaten

Wie bij de mobiele besturingssystemen alleen denkt aan smartphone of tablet heeft het mis. Als het aan Samsung ligt treedt Android ook onze huishoudens binnen en wordt het besturingssysteem een belangrijke overweging bij de aankoop van bijvoorbeeld een wasmachine. Want wie een Android-telefoon heeft en zijn telefoon wil gebruiken als afstandsbediening voor die machine, zal eerder geneigd zijn een Android wasmachine te kopen. Samsung werkt aan een eigen ecosysteem dat het mogelijk moet maken om huishoudelijke apparaten als wasmachines en koelkasten te koppelen aan tablet of smartphone en deze hiermee op afstand bedienbaar te maken. Deze ‘slimme’ apparaten, zoals de Space Max-koelkast en Eco Bubble-wasmachine, zullen ook op de Nederlandse markt steeds meer te zien zijn.

Hoewel de aandacht op het gebied van besturingssystemen vooral uitgaat naar de grote twee – Android en iOS – zijn er op het achterliggende speelveld interessante ontwikkelingen gaande. Samsung wedt niet alleen op verschillende paarden, het zet ook zijn eigen paard in. In alle luwte werkt het bedrijf aan een eigen besturingssysteem. Want hoe succesvol Samsung ook is met zijn smartphones, naast deze hardware wil de gigant ook verdienen met software. En tot nu toe weet het Aziatische bedrijf maar weinig te profiteren van de apps in zijn smartphones (en ook in tablets overigens). Galaxy apps voor muziek, messaging en andere functies vinden te weinig aftrek. Het is vooral Google dat met Play, de zoekmachine en andere applicaties hier flink incasseert. Samsungs antwoord hierop luidt Tizen. Een eigen besturingssysteem dat wordt ontwikkeld in samenwerking met Intel. In november organiseerde Samsung een conferentie voor appontwikkelaars, waarbij deze werden uitgedaagd om de beste Tizen-apps te pitchen. Wanneer Tizen wordt gelanceerd is niet duidelijk. Waarschijnlijk zal begin volgend jaar – wanneer ook de winnaars van de pitch bekend worden gemaakt – de eerste Tizen smartphone worden gepresenteerd en heeft Samsung ook een eigen besturingssysteem. Een systeem dat overigens inzetbaar is in een breed scala van consumentenapparatuur, zoals televisies, koelkasten en auto’s. Zo ontstaat een compleet Samsung-ecosysteem. Zijn er, behalve Windows en Tizen, nog meer uitdagers die voor opschudding kunnen zorgen in het landschap van de mobiele besturingssystemen? Van het noodlijdende Blackberry lijkt weinig te duchten. Maar wat te denken van relatieve outsiders als Ubuntu (een besturingssysteem dat is gebaseerd op Linux) en Firefox, bekend van de webbrowser? Ubuntu introduceerde recentelijk het mobiele besturingssysteem Ubuntu Touch. Het onderscheidt zich van andere systemen doordat de gebruiker vanuit alle hoeken van de telefoon en in alle richtingen kan swipen. Er hoeft dus niet van links naar rechts en van boven naar beneden worden geveegd – je kunt er letterlijk alle kanten mee op. Dat biedt volgens kenners veel nieuwe mogelijkheden, zoals het rechtstreeks swipen van de ene app naar de andere app.
 
Voorlopig zal Android nog wel even de nummer één blijven onder de mobiele besturingssystemen. Uit onderzoek van Strategic Analytics blijkt dat het aantal wereldwijde smartphone- verzendingen tussen het tweede kwartaal van 2012 en het tweede kwartaal van 2013 met 47 procent groeide naar 230 miljoen apparaten. Acht van de tien verzonden smartphones in de wereld zijn Android-telefoons. ‘Android zal het goed blijven doen, mede dankzij de marketing- en distributiemachine van Samsung’, voorspelt Raimo van der Klein, oprichter van Layer en kenner van de mobiele wereld. Van der Klein is grondlegger van onder meer het netwerkevent Mobile Monday Amsterdam en een veelgevraagd spreker op het gebied van mobiele communicatie. Hij denkt dat iOS het steeds moeilijker gaat krijgen. ‘De trekkracht van Apple neemt af, het merk is minder sexy. Innovatie blijft uit: het iconische design is sinds 2007 nietveranderd.’ Maar de strijd tussen de mobiele besturingssystemen vindt hij eigenlijk niet interessant. ‘Net als de hardware — de smartphones — zijn de operating systems wel zo’n beetje uitontwikkeld. Platformen zullen komen en platformen zullen gaan.’ Des te meer verwacht Van der Klein van draagbare apparaatjes als brillen (Google Glass), horloges en armbanden. ‘Een smartphone is vooral een passief content-consumptiekanaal geworden. Maar wearables zijn proactief en voorspellen wat je nodig hebt. Hiervoor maken ze gebruik van contextuele data en sensoren. Daar heb je overigens nog steeds je smartphone bij nodig, want die zorgt voor de dataconnectie. Vervolgens kan je Google Glass je vertellen hoe je agenda eruitziet.’ Van der Klein is inmiddels een bedrijf begonnen dat is gespecialiseerd in het ontwikkelen van apps en services voor Google Glass.

Dit artikel is onderdeel van  de commerciële Mobile Special ism Samsung (Adformatie Week 52)

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie