‘Als je Coca-Cola vraagt 3 miljard te spenderen aan het redden van de aarde, dan heb je je huiswerk niet gedaan’

Coca-Cola Nederland reageert op de oproep van Team Hope om 3 miljard advertentiegeld in het milieu te steken.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Vorige week kreeg Coca-Cola om een jaar lang niet te adverteren, om de uitgespaarde 3 miljard dollar te gebruiken om de aarde te redden (zie video onderaan bericht). De oproep kwam van Team Hope, een collectief te midden waarvan zich ook een flink aantal Nederlandse creatieven bevinden.

De achtergrond van de oproep van Team Hope is dat Coca-Cola het merk is van &;Live Positively&;, terwijl de toekomst er in hun opinie helemaal niet zo happy uitziet, want ontbossing vindt op grote schaal plaats en dat leidt tot klimaatverandering.

Team Hope deed de oproep publiekelijk en moet gezien worden als een open brief aan Muhtar Kent, de wereldwijde ceo van Coca-Cola. De bedoeling is om zoveel mogelijk handtekeningen te verzamelen via de speciaal in het leven geroepen actiesite. Marketing Online wilde toch graag te weten komen hoe Coca-Cola Nederland aankijkt tegen de oproep. Hoe realistisch wordt het idee daar gevonden? De woordvoerder bij Coca-Cola Nederland is zo sportief om te reageren, maar is huiverig om in een wellesnietesdiscussie terecht te komen.

Hoe staat Coca-Cola tegenover deze oproep?
‘Het is een begrijpelijk initiatief. We ontvangen veel van dit soort verzoeken. Deze van Team Hope is slim gepitcht.

Hoe reëel is de oproep wat Coca-Cola betreft?
‘Het is niet reëel om daar inhoudelijk op te reageren. Wij geven zowel wereldwijd als in Nederland een zeer brede invulling aan duurzaam ondernemen en het verkleinen van de impact op ons milieu. De effort die we daar insteken is uitgebreid beschreven in ons jaarlijkse , dat verschijnt bij het jaarverslag.’

Maar hoe reëel is de oproep? Zou het denkbaar zijn?
‘Ik wil daar geen commentaar op geven en dat geeft voldoende weer vanuit Coca-Cola. We doen ontzettend veel aan verduurzaming en het bevorderen van duurzaamheid. En dat gaat verder dan onze eigen productieketen.’

Zou je kunnen zeggen, Coca-Cola doet er zo veel aan, meer is niet nodig?
‘Dat is een subjectief statement. Als we zouden zeggen dat het niet nodig is om meer te doen, dan kom je in een zinloze wellesnietesdiscussie terecht. Maar feit is dat we koploper zijn op het gebied van duurzaamheid. Of het nou gaat om waterverbruik, verpakkingen of logistiek, Coca-Cola duikt niet weg voor zijn verantwoordelijkheid.’

Maar Team Hope doelt op iets groters. Dat Coca-Cola – los van de focus op duurzaamheid – het advertentiebudget besteedt aan het milieu. Gaan ze daarmee voorbij aan de realiteit?
‘Als je dat aan Coca-Cola vraagt, dan heb je je huiswerk niet gedaan. Dan heb je bijvoorbeeld niet gezien wat we wereldwijd met het WNF hebben gedaan. Er zijn zoveel voorbeelden van hoe we invulling geven aan duurzaamheid. Het is niet reëel om op dergelijke verzoeken in te gaan, juist omdat we al een serieuze bijdrage leveren.’

Dus Team Hope staat volledig buiten de realiteit?
‘Dat zijn jouw woorden. Daar geef ik verder geen commentaar op.’

Is Coca-Cola bereid om het gesprek aan te gaan met Team Hope?
‘Nee.’

Wél realistisch
Gareth Broadbent, die de kar trekt bij Team Hope, zei eerder tegen Campaign in antwoord op de vraag ‘Is het realistisch om te denken dat Coke dit daadwerkelijk zou doen?’: ‘Het is makkelijk om redenen te bedenken waarom ze het níet zouden doen. Een jaar lang niet adverteren klinkt sommigen als zelfmoord voor een merk. Maar zelfs zonder advertenties zouden mensen nog wel om een Coke vragen in horeca en winkels. Coke zou nog steeds zichtbaar zijn door de merchandising op plaatsen waar het verkocht wordt, op vrachtwagens en frisdrankautomaat. En als het idee van de campage gevolgd zou worden, zou de top of mind awareness zelfs kunnen toenemen door het gebruik van muziekvideo&;s.&;

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie