Ik sprak met Petar Radošević, van huis uit forensisch criminoloog, en inmiddels volwaardig programmeur en medeoprichter van Gibbon. Het begon met een softwarebedrijf, samen met twee vrienden. Geen van hen had een achtergrond in IT. Ze leerden zichzelf programmeren en ontwerpen door op internet hun licht op te steken. De links naar goede bronnen mailden ze aan elkaar door. ‘Dit moet beter kunnen’, dachten ze en dat leidde tot wat nu Gibbon heet. “Het is wat wij eigenlijk vier jaar geleden al nodig hadden”, zegt Petar.
Een nieuwe manier van doceren
“Gibbon is een nieuwe manier van doceren. De docent maakt als expert een onderwerp aan en koppelt daaraan internetbronnen. Op zo’n ‘learning flow’ kun je je inschrijven als student. Gibbon stippelt een leerpad uit langs de bronnen en houdt je voortgang bij, en onderweg kun je met anderen praten over de inhoud.” Gibbon zit nu nog in de besloten testfase, waarin zo’n drieduizend gebruikers leren over onderwerpen die variëren van programmeren tot bierbrouwen.
Door de bomen het bos weer zien
Google je een onderwerp waarover je iets wilt leren, dan zit je in milliseconden met honderdduizenden resultaten. “Je weet simpelweg niet waar je moet beginnen. Wij bundelen de inhoud beter per onderwerp, en als je ergens op zoekt, komen kwalitatieve learning flows als eerst naar voren door het gebruik van slimme algoritmes.” Dat moet helpen sneller en doelmatiger aan de slag te gaan. Petar: “Verder helpen we gebruikers bij de planning van hun leerproces door hun leessnelheid te meten, en persoonlijke tips te geven over de tijdinvulling.”
Ook zakelijk inzetbaar
Gibbon wil geld gaan verdienen door de tool zakelijk aan te bieden, waarbij bedrijven tegen betaling kunnen aangeven wie toegang krijgt tot hun learning flow en wie niet. Petar: “Veel bedrijven willen hun kennis niet publiekelijk beschikbaar maken vanwege intellectueel eigendom of uit concurrentieoogpunt. Met private-learning flows hebben ze zelf in de hand wie ze inzage geven. Zo kun je werknemers in hun inwerkperiode gelijk naar de learning flow sturen, en ook de kennis van je team actueel houden.”
Jezelf profileren als expert
Veel bedrijven willen zich graag profileren als specialist of expert. Petar: “Voor een hypotheker zou het bijvoorbeeld hartstikke mooi zijn om een learning flow te hebben over hypotheken in zijn huisstijl. Zulke ideeën willen we uitwerken en in toekomst aan gaan bieden. Mogelijk wordt het een tweede inkomstenbron.”
Zelf proberen?
De besloten testfase houdt in dat Gibbon elke keer nieuwe gebruikers toelaat zodra een nieuwe functie aan het platform is toegevoegd. “Zo kunnen we duidelijk zien hoe gebruikers reageren”, verduidelijkt Peter. “Gebruikersanalyse is voor ons erg belangrijk, het voorkomt dat we dingen bouwen waar mensen niet op zitten te wachten.” Om Gibbon zakelijk of particulier te gebruiken kun je een account aanvragen via petar@gibbon.co. Happy learning!
Accenture organiseert in 2013 voor de zevende keer de Innovation Awards. Nieuwe, innovatieve, veelbelovende concepten, jonger dan drie jaar en gelanceerd op de Nederlandse markt kunnen meedoen aan de competitie.
Elke week bespreek ik op Molblog een opvallend concept dat zich heeft ingeschreven. Of deze kanshebber werkelijk een Tulp in de wacht weet te slepen, is uiteraard aan de jury. Naast media-, communicatie- en hightech-concepten is het dit jaar weer mogelijk in vier andere sectoren in te schrijven. De prijsuitreiking vindt vrijdag 8 november plaats op de Accenture Experience.
Kijk voor meer informatie op www.innovation-awards.nl of volg ons op Twitter om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen. Fan van dit concept? Breng dan hier je stem uit om Gibbon kans te laten maken op de Publieksprijs.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!