Wasmiddelenmerk Persil, onderdeel van het Unilever-portfolio, heeft in de UK een advertentieverbod gekregen voor een commercial waarin het claimt ‘vriendelijker voor onze planeet’ te zijn. Omdat de helft van de plastic fles waarin het vloeibare wasmiddel (niet milieuvriendelijk!) is verpakt van gerecycled materiaal is gemaakt en omdat je er op lagere temperaturen mee zou kunnen wassen.
De Advertising Standards Authority (Asa) stelt dat Persil zijn claim niet goed kan uitleggen en dat het er niet in slaagt om aan te tonen dat het product alles bij elkaar opgeteld duurzamer is dan het vorige product: greenwashing!
Persil staat op het standpunt de reclamecode niet te hebben overtreden. Ter verdediging werd aangevoerd – herhaling – dat de nieuwe flessen minder fossiele grondstoffen (olie) verbruiken en dat wassen op 30 graden 38 procent minder energie verbruikt dan op 40 graden.
Spervuur
Mooi, maar de Asa neemt het Persil kwalijk dat het de kijkers in verwarring bracht door een spervuur aan milieuboodschappen. Zo is niet meer duidelijk aan te wijzen wat verband houdt met de claim ‘vriendelijker voor de planeet’.
Bron: The Drum
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!