ADCN voegt nog twee categorieën toe aan Lampen-competitie

Met de toevoeging van de categorieën ‘Experimental’ en ‘Business’ kan ingezonden worden in totaal 37 categorieën.

ADCN, de club voor creativiteit in advertising en design, presenteert dit jaar twee nieuwe prijscategorieën bij de ADCN Awards 2018: Experimental en Business. Deze (sub)categorieën vallen onder de vorig jaar gelanceerde hoofdcategorie ‘Next Awards’. Vorig jaar kan daar al ingezonden worden in de (sub)categorieën Innovation, Impact en Talent. Daar komen Experimental en Business nu dus bij.

Ontwikkelen
ADCN Hall of Fame lid en Juryvoorzitter Johan Kramer (Halal) kwam met het idee voor de Experimental Lamp. Kramer: ‘In de reclamewereld kennen we een bizar (maar ook begrijpelijk) mechanisme. Je wordt altijd gevraagd voor een nieuw project, op basis van wat je eerder gedaan hebt. Zelden op basis van wat je zou kunnen doen. Als maker wil je echter juist iets nieuws gaan doen. Eigen projecten en experimenten zijn dus nodig om je eigen creativiteit te blijven ontwikkelen.’

Kramer over eigen experiment
‘Ik heb zelf ooit The Other Final bedacht, een voetbalwedstrijd tussen de twee laagst geklasseerde voetballanden in de wereld, op dezelfde dag als de WK Finale. Ik ging daar een lange documentaire over maken, zonder dat ik dat ooit eerder had gedaan. Het was echt een sprong in het diepe, en tijdens het maken leerde ik zoveel, waar ik nu als regisseur nog baat bij heb. Daarom is het goed dat we vanuit de ADCN proberen oog te hebben voor werk dat experimenteel is. Misschien niet altijd even uitgedacht en perfect, maar wel iets dat op den duur voor bredere vernieuwing kan gaan zorgen.’

 

Geen eendagsvliegen
ADCN-voorzitter David Snellenberg legt uit dat de Business Lamp bedoeld is voor het creatieve idee dat daadwerkelijk tot een nieuw verdienmodel heeft geleid. Snellenberg: ‘Dat kan bijvoorbeeld een nieuw digitaal product zijn. Wij zoeken hierbij uitdrukkelijk niet naar one day flies, of korte termijn PR ideeën. Maar goed doordachte oplossingen met de focus op lange termijn. Het veranderen van het business model of het uitgroeien tot een nieuwe business is hierbij cruciaal.’

De toekomst volgens Snellenberg
‘Steeds vaker zullen we in staat moeten zijn om middels strategie en creativiteit oplossingen te kunnen bieden voor de echte vragen van onze klanten. Voorbeelden die wij interessant vinden zijn Nike+ en Small Business Saturday van American Express, maar misschien ook wel Tikkie van ABN AMRO.’

 

Keur aan categorieën
Met het lanceren van de twee nieuwe categorieën, kan dit jaar ingezonden worden in 37 categorieën. De beginletter van de hoofdcategorieën volgen de afkorting van de club; 11 categorieën onder Advertising, 7 onder Design, 14 onder Craft en 5 onder Next (Zie ook onderstaande afbeelding*.)


*Onder de hoodfcategorie 'Next' heeft ADCN in deze afbeelding de nieuwe categorie 'Business' nog niet opgenomen.

 

Deadline
Het inzenden voor de ADCN Awards is reeds gestart. De uiterste deadline voor inzendingen is 1 februari. De (extra) deadline voor alle Next categorieën is 8 februari (zonder toeslag). De ADCN Awards Show wordt gehouden op 17 april.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie