De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft een bericht over Energieleverancier Hollandse Energie Maatschappij (HEM) van haar website moeten verwijderen. Dat heeft de rechtbank in Den Haag vrijdagmiddag geoordeeld in een kort geding.
Het gaat om het artikel met als titel: 'Advies ACM: Krijg je nog geld terug van energieleverancier HEM? Betaal dan alleen als dit is verwerkt op je rekening'.
Dit stuk, dat op 1 oktober op de site van de ACM is geplaatst gaat in op klachten over HEM. Volgens deze meldingen belt het energiebedrijf oud-klanten en huidige klanten op en zet ze onder druk om rekeningen te betalen.
HEM was het niet eens met het stuk en het advies dat in de kop ervan tot uiting komt. Het maakte met succes bezwaar. Naast verwijdering van dit bericht moet ACM ook een passage uit een artikel over HEM op de website Consuwijzer verwijderen
Opschonen
Waarom de berichten precies onrechtmatig zijn heeft de rechtbank nog niet toegelicht; het gaat om zogeheten verkort vonnis ging vanwege het spoedeisende belang van deze zaak.
De ACM moet ook direct het AD, de NOS, RTL Nieuws, Radar en Energeia inlichten over het vonnis van de rechtbank. Daarnaast moet het een schriftelijk verzoek indienen bij Google om te zorgen dat de artikelen niet meer vindbaar zijn
Agressieve handelspraktijk
De ACM heeft al eerder gepubliceerd over HEM. Eerder dit jaar waarschuwde de waakhond al tegen de hoge tarieven van HEM, omdat uit de Monitor Consumentenmarkt Energie bleek dat de prijzen voor vaste contracten er ver boven het prijsplafond lagen.
In april legde ACM boete van 1,1 miljoen euro op aan HEM voor het misleiden van consumenten bij de telefonische verkoop van energiecontracten. Uit onderzoek van de ACM bleek dat verkopers van HEM vaak zo dwingend te werk gingen, dat er sprake was van een agressieve handelspraktijk.
HEM zegde daarna toe met de telefonische werving te stoppen en sommige klanten een goedkoper contract aan te bieden.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!