Een avond met vrienden in de kroeg. Smartphones op tafel. Hoelang duurt het voordat jullie apps gaan uitwisselen? ‘Welke apps gebruik jij?’ ‘Wat vind je van deze?’ ‘Ken je deze al?’ Het aanbod in de iTunes-store is gigantisch. Wat zijn nu de leukste apps? Keuzestress! Zwapp is een nieuwe iPhone-app die de manier waarop je nieuwe apps zoekt en vindt naar eigen zeggen revolutionair verandert.
Zwapp is vanaf nul opgebouwd met het idee dat je vrienden het beste filter zijn om nieuwe apps te vinden. Zwapp maakt het eenvoudig om ze te delen met je vrienden, en die van je vrienden te bekijken. Dus in plaats van de duizenden apps in de App Store door te ploegen ontdek je met Zwapp met elkaar nieuwe exemplaren.
Zwapp-app
Hoe werkt het precies? Als je de Zwapp-app opstart dan detecteert-ie automatisch de apps die je gebruikt. Ze verschijnen in je Zwapp-profiel. Je moet dit proces wel eerst goedkeuren (dus als je een gênante app hebt kun je die gemakkelijk verdoezelen). Nadat je profiel is opgebouwd kun je beginnen met het delen en vinden van apps.
Zwapp-feed
Daarbij komt de Zwapp-feed kijken: een realtime Facebook-achtige nieuwsfeed. De Zwapp-feed bericht over apps die je vrienden nu aan het gebruiken of downloaden zijn. Je kunt reviews schrijven, comments en likes toevoegen, en liveconversaties starten over je favorieten. Daarnaast heeft Zwapp een scherm dat je laat ontdekken welke apps momenteel populair zijn in Zwapp.
Twee problemen minder
Oprichter Alexander van Elsas: “Met Zwapp lossen we twee problemen in één klap op. Enerzijds de kwestie dat het door het overweldigende aanbod van apps in de iTunes-store steeds moeilijker wordt om een app te vinden die aan je wensen voldoet. Anderzijds wordt het probleem opgelost waarmee ontwikkelaars kampen. Voor hen is het een crime om hun creatie onder de aandacht te brengen. Ze concurreren met duizenden andere ontwikkelaars, die ook allemaal mooie apps maken.”
Investeren in marketing
Hij vervolgt: “Het enige distributiekanaal om je app onder de aandacht te brengen is de iTunes -store. Daar vind je lijsten met populaire apps. Maar als je daarop ontbreekt dan word je nooit gevonden. Om op deze lijsten te komen, moet je ontzettend veel investeren in marketing. En pas na een heel groot aantal downloads verschijn je in de lijsten.”
Enorme longtail
De longtail van apps die niet in de lijsten verschijnen is enorm, maar met Zwapp zijn ze te vinden. In plaats van de meeste populaire apps in de webwinkel gebruik je nu de lijstjes van de favorieten van je vrienden. Zo vind je apps die echt bij je passen. Apps die je anders nooit had gevonden.
Makelaar in apps
Daarnaast kunnen ontwikkelaars hun apps aanbieden via Zwapp. Als zij er een hebben ontwikkelt, kunnen zij zich aanmelden bij Zwapp. Zwapp gaat dan kijken bij wie van hun gebruikers de applicatie goed past. Is bijvoorbeeld een nieuwe foto-app op de markt gekomen, dan suggereert Zwapp die bij gebruikers met in hun profiel veel foto-apps.
Businessmodel
Een deel van het businessmodel bestaat uit het bedrag wat Zwapp voor deze dienst ontvangt van app-ontwikkelaars. Daarnaast ontvangen ze voor elke aangeschafte app, via de ‘referral fee’ van Apple van 5%, een bedrag voor elke gesuggereerde app die wordt aangeschaft.
Morgen, donderdag 10 november, is het Innovation Event 2011. Dan worden voor de vijfde keer de Blauwe Tulp en de Publieksprijs uitgereikt. Kijk voor het programma van het Innovation Event op de website van de Accenture Innovation Awards voor MCHT.
Zwapp is genomineerd in de categorie Best Communication. Vanaf donderdag 12 uur kun je live volgen welke concepten tijdens het Innovation Awards-evenement in RAI Elicium de prijzen in de wacht slepen, door #AIA11 en #AIA11MCHT te volgen op Twitter.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!