Accenture Innovation Awards Concept van de week: Tweede Scherm: “Een nieuwe dimensie in tv-kijken”

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Feitjes. Bij welke clubs heeft die speler gespeeld? Hoe vaak scoorde hij al voor Oranje? En voor zijn clubs? Hoe deden vroegere spitsen van Oranje het vergeleken met hem? Je hebt meestal wel iemand in de vriendenkring die ál die feitjes kan opdreunen. Eindelijk kan ik het zelf ook. De NOS bood namelijk bij het WK voetbal een nieuw concept: : een verrijking voor je tv-ervaring. Op een dashboard zie je in één oogopslag talloze realtime en historische gegevens. Zoals livestatistieken van voetbalwedstrijden, compleet met uitgedeelde kaarten, het aandeel balbezit en het aantal corners. Maar hoe nieuw is dat? En waarom vind ik dit het concept van de week?

Ik neem je even mee terug in de tijd. 2008. bereikt de vierde plaats in de van de Accenture Innovation Awards. Het is een gratis mobiele applicatie van de NOS die je toegang geeft tot het journaal, sportnieuws, de weersverwachting, buienradar, file-informatie en teletekst. Daarnaast kun je live beelden mobiel bekijken – en wat mij toen vooral opviel was de livestreaming van de Olympische Spelen. Een innovatieve uitblinker: de NOS was een van de eerste die dat deed, en het was gratis bovendien. Dat de NOS sindsdien niet heeft stilgezeten blijkt wel: de Tour de France konden we vorige maand live volgen op de iPhone. Met Tweede Scherm toont de NOS nu aan dat zij nog steeds innovatieve koploper is. Concept van de week dus ook een beetje als deel van de oeuvre prijs…

Het voegt actief of passief iets toe aan wat je ziet

Tweede Scherm is handig ontwikkeld met je kunt het dus ook gebruiken op devices als Ipad en Iphone. Daarnaast kun je de website gewoon bezoeken op je laptop of via je desktop-pc. Roeland Stekelenburg, Hoofd Nieuw Media bij NOS, vertelt: “Tweede Scherm is bedoeld als verrijking van een gewone tv-uitzending. Het geeft extra informatie over hetgeen op tv te zien is. Naast realtimedata toont het ook achtergrondinformatie over wat op dat moment wordt uitgezonden. Tweede Scherm voegt dus iets toe aan wat je ziet, en het kan zowel actief als passief worden gebruikt.”

Tv-kijken doen we voortaan met een extra scherm

Volgens Roeland Stekelenburg heeft Tweede Scherm tijdens het WK voetbal 1,2 miljoen pageviews gehad. Best verbazingwekkend voor een concept dat pas twee maanden bestaat. Stekelenburg ziet dan ook dat de markt aan het veranderen is: “Het is een in alle opzichten vernieuwend concept, dat geheel uitgaat van veranderend gedrag. Televisiekijkers hebben in toenemende mate een tweede scherm tot hun beschikking. Dat kan een mobieltje zijn, een laptop, een iPad – enzovoort. Op al die tweede schermen kunnen wij de kijker direct aanvullende informatie geven. Tv-kijken doen we voortaan met een extra scherm.”

Leuke user-review:

Widgets voor digitale tv?

Op is nu de al te volgen, de NOS wil in een later stadium van het concept ook nieuws en andere gebeurtenissen betrekken. Meer en meer bedrijven spelen in op de functionele waarde van mobiele dashboardfuncties, en de NOS is daar geen uitzondering op. Dit is ook niet zo gek, aangezien dit concept een nieuwe dimensie toevoegt aan de ervaring van tv-kijken. Je hebt alle achtergrondinformatie bij de hand als je een sportevenement aan het volgen bent. In de ontwikkeling richting een meer volwassen digitale televisie propositie zullen dit soort diensten ook steeds meer in het “eerste scherm” beschikbaar komen. De NOS heeft tegen die tijd al flink wat ervaring opgedaan met deze tweedescherm dienst, en zal de ontwikkeling van haar widgets daarop kunnen afstemmen.

Direct commentaar van je vrienden in beeld

Tot die tijd blijft Tweede Scherm een handig en leuk initiatief van de NOS. Bijvoorbeeld als je pas in de tweede helft je tv aanzet of wanneer je ergens bent waar je alleen met je mobiel het verloop van de wedstrijd kunt volgen. Wat bij de eerste release van Tweede Scherm ontbrak, was bij de tweede release met de Tour de France al veel beter. Bijvoorbeeld een overzicht van de hele route en de afgelegde etappes of het live tekstverslag rechtsonder in het beeld. Om Tweede Scherm helemaal briljant te maken is het, naast de widget die ik opperde, een idee dat gebruikers hun Twitter- of Facebook-account eraan kunnen koppelen zodat je gebeurtenissen kunt delen en becommentariëren. Ik houd in ieder geval een extra oog open voor de verdere ontwikkelingen bij de NOS.

------------------------
Accenture organiseert dit jaar weer de . Nieuwe, innovatieve, veelbelovende concepten in de media-, communicatie- of high-techindustrie, jonger dan drie jaar en gelanceerd op de Nederlandse markt kunnen meedoen aan de competitie. Uitreiking vindt plaats op 2 november 2010 tijdens het Accenture Innovation Seminar in Pakhuis de Zwijger, Amsterdam. In dit item beschrijf ik iedere week een opvallend concept dat zich heeft ingeschreven. Of deze kanshebber werkelijk zo’n award in de wacht weet te slepen, is uiteraard aan onze vakjury.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie