Accenture Innovation Awards Concept van de Week – Qdega: loyale klanten zonder klantenkaart

‘Heeft u ook een klantenkaart?’ scoort hoog in de top van meestgestelde vragen in winkels. Gevolg: talloze klanten- en stempelkaarten – in het beste geval in je portemonnee maar meestal ‘ergens thuis’. Met QDEGA maken winkeliers loyaliteitscampagnes op maat. Het enige wat klanten dan nog nodig hebben is een smartphone.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Twee weken terug spotte het Accenture Innovation Awards-team tijdens de finale van de Philips Innovation Award, waarbij de grootste studentenondernemersprijs van Nederland werd uitgereikt. QDEGA was een van de vijf finalisten (die overigens allemaal opvallend professionele pitches neerzetten). De jury riep uiteindelijk aQysta uit tot winnaar, een irrigatiesysteem dat wordt aangedreven door waterkracht. Schopt QDEGA het bij de Accenture Innovation Awards ook tot in de finale en gaat het concept met onze hoofdprijs naar huis?

Loyaliteit belonen
Eind januari ging QDEGA live en op dit moment wordt de testfase afgerond met zo’n tien klanten – onder wie een kapper, een mobiele koffiestanduitbater en een restauranthouder. Oprichter Alex Strieder: “QDEGA is een loyaliteitsbeloningplatform. Lokale winkels en bedrijven maken campagnes voor klanten zonder onhandige systemen of investeringen in point of sale-hardware. Het is heel flexibel, alle loyaliteits- of kortingscampagnes zijn met QDEGA uit te voeren, bijvoorbeeld na de tiende aankoop één gratis en kassakorting.”

Scan, connect, collect
Bedrijven vullen de campagnegegevens in op de website van QDEGA. Vervolgens printen ze de QR-code met de informatie, voor bij de toonbank. Als klanten de bijbehorende aankoop doen, scannen ze de code met de QDEGA-app op hun smartphone. Bij wie genoeg aankopen heeft gedaan voor de campagne verschijnt de inlosknop in de vorm van een cadeau. Dit kan worden ingewisseld voor de beloning, bijvoorbeeld een gratis kop koffie of een gratis knipbeurt.

Nooit meer iets mislopen
Alex kwam op het idee voor QDEGA toen hij in Australië studeerde. “Alle winkels in de buurt van de universiteit werkten met stempelkaarten. Wanneer ik eens per week mijn portemonnee sorteerde, gooide ik ze meestal weg. Je hebt altijd het gevoel iets mis te lopen. Zo ontstond het idee voor QDEGA, waarbij alle fysieke kaartjes in je zak als één exemplaar in je smartphone terechtkomen.”

Te gebruiken zonder elektriciteit
QDEGA is eenvoudig te implementeren in iedere winkel of horecagelegenheid. Alex: “Neem de mobiele koffiestand. Die heeft geen elektriciteitsaansluiting, dus een barcodescanner zou niet werken. De standhouder hoeft alleen de QR-codes een paar keer te printen, ze kunnen immers steeds opnieuw worden gebruikt.”

Zien wie je klanten zijn
QDEGA biedt gebruikers een testfase van twee maanden aan. Dat is gratis. Daarna is het bedrag afhankelijk van het aantal vestigingen en het aantal klanten dat de code scant. Alex: “het verdienmodel is simpel en transparant zodat elk bedrijf QDEGA kan gebruiken.” Per vestiging kost QDEGA 9,95 euro per maand. Daarnaast betalen bedrijven vijf eurocent per keer dat een klant de code scant. Alex: “Ideaal om te zien wie je klanten zijn. Op onze website toont een dashboard exact wie de laatste klant was in welke vestiging.” Voor consumenten is QDEGA kosteloos. Ze kunnen zich aanmelden met hun Facebook-account.

Meer social en punten ruilen
De komende maanden staat veel te gebeuren bij QDEGA. Alex: “We willen meer social worden. Binnenkort kun je een bezoek aan een QDEGA-winkel delen op Facebook en Twitter. En we werken aan een functie waarmee je onderling punten kunt uitwisselen. Daarnaast willen we ons concept een plek geven in point of sale-systemen, zodat klanten een unieke barcode krijgen. Deze code staat dan op de bon, waardoor het aantal punten dat de klant krijgt wordt afgestemd op het aankoopbedrag. Dit geeft de winkelier extra inzicht in wat klanten kopen.”

Accenture organiseert in 2012 voor de zesde keer de Innovation Awards voor Communications, Media & Technology. Nieuwe, innovatieve, veelbelovende concepten, jonger dan drie jaar en gelanceerd op de Nederlandse markt kunnen meedoen aan de competitie.

Elke week bespreek ik op Molblog een opvallend concept dat zich heeft ingeschreven. Of deze kanshebber werkelijk de Blauwe Tulp in de wacht weet te slepen, is uiteraard aan de jury. Naast media-, communicatie- en technische concepten is het dit jaar weer mogelijk in vier andere sectoren in te schrijven. De prijsuitreiking vindt in november plaats op het Accenture Innovation Event.

Kijk voor meer informatie op . En weet je een concept waarvan je denkt: dat is nu echt een kanshebber voor de Blauwe Tulp, aarzel niet en laat het weten, bijvoorbeeld via Twitter.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie