Accenture Innovation Awards Concept van de Week – Embraceled: met de kleur kun je de klik maken

Blind vertrouwen – dat is onbekenden toelaten op je social media. Embraceled gaat terug naar de basis: echte ontmoetingen. Maar dan aan de hand van een slimme armband die uitdraagt wat je belangrijk vindt. De kleur waarin het sieraad oplicht kan aanleiding zijn om meteen op iemand af te stappen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

verlaagt de drempel bij contact leggen. Vervat je interesses in rubrieken op embraceled.com, en laad ze op je armband. Komt iemand in de buurt met soortgelijke interesses, dan gloeit de armband op in de kleur van de rubriek, en weet je dat je ijsbrekers en omslachtige openingszinnen achterwege kunt laten. Standaardrubrieken voor de consumenten variant zijn vriendschap, liefde en werk – maar je kunt ook zelf rubrieken verzinnen.

Coldplay
Hoe nieuw is dat? Roel Snel, die Embraceled samen met Jasper Boom oprichtte: “Interactie via lichteffecten is iets wat een andere nederlandse partij ook doet. En je ziet iets soortgelijks al een tijdje bij concerten van Coldplay. Die armbandjes worden op afstand bestuurd zodat het publiek massaal een kleur kan krijgen. Maar het terugbrengen van de vertrouwensbasis door mensen weer offline te verbinden was voor ons de trigger om te ontwikkelen. Wereldwijd zijn ongeveer vijf partijen bezig met onze lichtshow variant, Embraceled_orange.”

Taking online offline
Embraceled onderscheidt zich door de nadruk te leggen op ‘taking online offline’. Roel: “Gebruikers omarmen onze opvatting dat alles wat je in het echte leven doet, niet online terug te vinden hoeft te zijn. We richten de aandacht op.IRL-ontmoetingen. Tot dusver krijgen we terug dat de armband daarbij een handige, vernieuwende tool is.”

Voor studenten en zakelijk
De drie proposities hebben elk een eigen kleur. De groene gaat in de zomer live, en richt zich op studenten, hier wordt een interactief gaming platform aan gekoppeld, waarmee gebrukers punten en prijzen kunnen verdienen, en waarmee vooral ook het groepsgevoel en een hoop fun wordt gestimuleerd. De blauwe variant is de zakelijke, gelanceerd in december. “Embraceled geeft evenementen een meerwaarde. Je ontmoet meer mensen met wie je iets hebt. Van de tien evenementen die we tot nu toe deden, was het hoogtepunt een event voor vijfhonderd man waarover de opdrachtgever erg enthousiast was.”

Bezoekers als pixel
De Embraceled Orange maakt lichtshows à la Coldplay mogelijk, en meer. Roel: “Het biedt marketingkansen om een stadion te vullen met 40.000 mensen met elk een armband om lichteffecten te creëren, op die manier voel je een unieke verbinding met 40.000 vreemden. We hebben nu patent op onze methode om de locatie van al die armbandjes te kunnen bepalen. Bezoekers kunnen pixels worden. In de komende maanden wordt dit voor het eerst toegepast, op een ID&T-evenement.”

Offline-chemie
Roel: “Embraceled komt voort uit onze ervaring met social media. Je stuurt je contacten een berichtje, je maakt je bezigheden wereldkundig. Maar onbekenden leren kennen, dat voelt onwennig. Vertrouw je iemand op basis van een profiel en laat je hem of haar toe? Embraceled legt de link vanuit onlinemogelijkheden maar gaat uit van de vertrouwde ‘offline-chemie’ – je ontmoet elkaar echt en op basis daarvan bepaal je of je het gesprek aangaat en een relatie opbouwt.”

Verdienmodel
De zakelijke variant wordt verhuurd, de oranje Embraceled wordt verkocht aan evenementenorganisaties. Roel: “De zakelijke variant, Embraceled_blue, verhuren we, en vragen we momenteel twaalf euro per armband, nu zijn we bezig met vasteprijspakketten voor grote groepen.”

De klik maken
Om de klik te maken die je wilt maken, stel je een profiel op. Wie zoek je? Wat wil je? Iemand ontmoeten met dezelfde interesses of juist iets heel anders? Eenmaal op locatie worden je rubrieken ingeladen op de armband, automatisch worden je soulmates gezocht. Heb je een match, en wil je gegevens uitwisselen, dan houd je je armbanden tegen elkaar aan. Roel: “Ook handig als je veel mensen in een zaal wilt opdelen in groepen, bijvoorbeeld voor een parallelsessie.” Daarnaast wordt inmiddels gewerktaan interactieve games, alles geheel gericht om de interactie tijdens evenementen te vergroten.

Accenture organiseert in 2013 voor de zevende keer de Innovation Awards. Nieuwe, innovatieve, veelbelovende concepten, jonger dan drie jaar en gelanceerd op de Nederlandse markt kunnen meedoen aan de competitie.
Elke week bespreek ik op Molblog een opvallend concept dat zich heeft ingeschreven. Of deze kanshebber werkelijk een Tulp in de wacht weet te slepen, is uiteraard aan de jury. Naast media-, communicatie- en hightech-concepten is het dit jaar weer mogelijk in vier andere sectoren in te schrijven. De prijsuitreiking vindt in november plaats op het Accenture Innovation Event.
Kijk voor meer informatie en het inschrijfformulier op . En weet je een concept waarvan je denkt: dat is nu echt een kanshebber – aarzel niet en laat het weten, bijvoorbeeld via Twitter.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie