Aantrekkingskracht van 'disturbers' als Uber, Zalando en Tesla neemt razendsnel toe

Alleen bedrijven die slag naar online hebben gemaakt, blijven aantrekkelijk, aldus Incompany 500-onderzoek.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Shell is voor de achtste keer in elf jaar op de eerste plaats geëindigd in het jaarlijkse Incompany 500-onderzoek naar de aantrekkingskracht en reputatie van organisaties bij de diverse stakeholders. Desondanks zet de de indrukwekkende opmars van uitdagers door. Hoewel de top-10 een staalkaart blijft van het grote Nederlandse bedrijfsleven, worden verder omlaag in de ranking steeds meer oude, traditionele bedrijven van hun troon gestoten.

Verschuivingen

Het jaarlijkse Incompany 500-onderzoek dat wordt uitgevoerd door MWM2 toont grote verschuivingen binnen bijna alle marktsectoren. Veel klassieke bedrijven hebben het moeilijk, terwijl gloednieuwe initiatieven, zoals Uber, Zalando en Tesla, razendsnel oprukken in de ranking.

Het succes van de technologie- en internetbedrijven – veelal met een NASDAQ-notering – neemt exponentieel toe, terwijl bedrijven zoals Makro, Holland Casino, BDO, Scania, Fiat, Renault, Wegener en NRC Handelsblad de top 500 verlaten.

Versneld investeren

Bedrijven die de gang naar de onlinewereld echt goed hebben gemaakt, behouden of verkrijgen aantrekkingskracht; de rest zakt weg.

Volgens René Gerhardus, hoofdredacteur van Incompay, is in het onderzoek te zien dat stakeholders versneld hun geld op die nieuwe spelers zetten.

Trends in aantrekkingskracht:

Top 10 is nog traditioneel

Shell (1), KLM (2), ING (3), Philips (4), Rabobank (5), Ahold (6), ASML (7), Unilever (8), ABN Amro (9), KPN (10)

Online-uitdagers komen binnen of stijgen door

Coolblue (58), Blendle (149), Zalando (124), Amazon (148), Uber (248), Airbnb (373)

Techbedrijven doen het goed

ASML (7), Google (17), Apple (18), Tesla (120)

Aantrekkingskracht is meer dan reputatie, al blijft reputatie belangrijk op de langere termijn

Rijksmuseum (55), Nike (78), Artsen zonder Grenzen (48), NL Rode Kruis (94), Samsung (98): allemaal in de reputatie top 10

De drie banken in de top -10 op aantrekkingskracht scoren allemaal laag op reputatie

Top-10 aantrekkingskracht

  • 1.   Shell
  • 2.   KLM
  • 3.   ING
  • 4.   Philips
  • 5.   Rabobank
  • 6.   Ahold
  • 7.   ASML
  • 8.   Unilever
  • 9.   ABN AMRO
  • 10.  KPN

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie