Onlangs publiceerde de Marketing Leadership Council (MLC) een interessant artikel van de hand van Anna Bird over een sterke marketing intelligence functie binnen een organisatie. In het betreffende artikel gaf ze een zevental tips, die hier kort de revue passeren.
1) Start met je ondernemingsdoelstellingen; niet met je data.
Volgens Bird zou je het volgende pad moeten volgen: ondernemingsdoelen --> beslissingen met het hoogste risico, verbonden aan deze doelen --> de grootste vragen/onzekerheden, verbonden aan deze doelen --> vragen/onzekerheden waarvoor het genakkelijkst data beschikbaar is.
2) Start nu met het verkijgen van nieuwe data
Accepteer niet de data die je reeds in je bezit hebt. Welke data kan jou helpen onderscheidend te zijn ten opzichte van de concurrentie? Bijvoorbeeld de Nike+ running community levert Nike enorme hoeveelheden informatie op.
3) 'Bouw het schip terwijl je vaart'
Kortweg gezegd: ga van start. Je kunt toch niet alles in één keer en op korte termijn realiseren. Probeer ook de zogenoemde 'quick wins' te realiseren.
4) Laat marketeers gebruik maken van jouw data!
Het blijkt dat maar 11% van de marketeers gebruik maakt van data en inzichten verkregen uit deze data bij het nemen van belangrijk beslissingen. Werk aan de winkel om deze participatie te vergroten. Probeer van het onderbuikgevoel af te komen. Een laagdrempelige manier van starten kan een eenvoudige quiz tijdens een (marketing)meeting zijn, waarbij de juiste antwoorde onderbouwd met de bij jou beschikbare bronnen.
5) Beoordeel de data juist en komt tot de juiste analyse
Data op zichzelf is eigenlijk nog niet veelzeggend. De juiste analyse en het verhaal erachter maakt het relevant voor een marketeer. Een stortvloed aan alleen maar data kan de te nemen beslissing alleen maar slechter maken, dan beter.
6) Voorkom stortvloed aan data
Voortbordurend op punt 5: het blijkt dat bijvoorbeeld het onbeperkt toegang geven tot databronnen niet direct tot hulp en steun is van marketeers.
7) Doceer de inzichten en conclusies uit data
Probeer de analyses van de beschikbare data in hapklare brokken aan te bieden en blijf niet hangen in de details.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!