5 van de 12 meest innovatieve start-ups van Nederland

14 november vond de finale plaats van de Accenture Innovation Awards. Ruim 1.500 bezoekers kwamen samen om innovatie te beleven. Aan de meest innovatieve start-ups van Nederland werden in totaal twaalf hoofdprijzen uitgereikt.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Media & Entertainment – Blendle
Blendle is de iTunes van de journalistiek. Zoals iTunes cd’s ‘ontbundelt’ en losse liedjes aanbiedt, biedt Blendle je de keus uit bijna alle kwaliteitskranten en -tijdschriften, en zijn artikelen er per stuk te koop. Met een eenvoudig en snel betalingssysteem krijgt Blendle zelfs de papierloze generatie weer aan het lezen. En wanneer een artikel niet bevalt, krijgt de gebruiker zijn geld terug. Blendle won de prijs in de categorie Media & Entertainment. De winnaar: “Wij zullen absoluut een beroep doen op de gewonnen adviesuren zodra wij gaan proberen in het buitenland vaste voet aan de grond te krijgen.”

Communications en Travel & Transportation – Fast Track Company
Nog iedere dag raken vliegtuigpassagiers onderweg hun bagage kwijt. Daarom ontwikkelde Kimberley de Haas met haar team eTag en eTrack: een superslim label en een dito zendertje dat reizen met bagage eenvoudiger, efficiënter, en zorgelozer maakt – zowel voor de vervoerder als de passagier. De smarttechnologie helpt bagage op te sporen én voorkomt kwijtraken door het item via bluetooth te koppelen aan de smartphone of tablet van de eigenaar. Zodra bagage en eigenaar te ver van elkaar verwijderd raken, krijgt de gebruiker een alarmsignaal.

Daarnaast kun je met eTrack een melding ontvangen wanneer je bagagestuk geopend wordt – ook tussen check-in en bagageband. Fasttrack viel op de AIA14 in twee categorieën in de prijzen: Communications en Travel & Transportation. Kimberley: “Deze dubbele prijs is voor mij en het team een enorme bevestiging dat we goed bezig zijn. We zijn er trots op!”

Publieksprijs – United Wardrobe
De Publieksprijs ging naar United Wardrobe. Op United Wardrobe koop je of bied je veilig en direct kleding aan uit het modieuze spectrum. De nadruk ligt op fashion en vintage, voor vrouwen tussen de 14 en 45 jaar – maar ook de heren worden zeker niet vergeten. Wie modegevoelig is, kijkt altijd naar wat anderen dragen. Je eigen stijl delen door te laten zien wat je in je kledingkast hebt, dat is waarin United Wardrobe zich onderscheidt.

Met de nieuwe winkelbeleving bouwt United Wardrobe aan een hechte fashioncommunity. Het blijkt heel inspirerend om door andermans planken heen te snuffelen. Het maakt nieuwsgierig. Je kunt per gebruiker zoeken, je favoriete aanbieder volgen, vragen om meer foto’s, bieden, of een lijst van favorieten opstellen. Zo wil United Wardrobe leukere en minder anonieme ervaringen bieden dan op andere digitale marktplaatsen. Sinds hun deelname aan de AIA is het aantal bezoekers meer dan verdubbeld.

Winnaar Thijs Verheul: “Wij proberen een hechte fashioncommunity te creëren, daarom geeft het winnen van de publieksprijs ons een enorme push – tenslotte is het onze eigen achterban geweest die de prijs mogelijk heeft gemaakt”.

Categorie Public Service – Whisstone
Na luchtvervuiling is geluidsoverlast het grootste milieuprobleem dat wegverkeer met zich meebrengt. Hoge schermen langs of stil asfalt op het wegdek zijn al jaren gemeengoed, ondanks de nadrukkelijke nadelen. De Whisstone is een betonnen blok met diepe groeven, waarvan direct naast de weg een strook wordt aangelegd, op gelijke hoogte met het wegoppervlak. De geluidsgolven trillen horizontaal het blok in. Maar de groeven zijn zo gericht dat ze het geluid in een steile hoek de lucht in sturen. Net als water kiest het geluid de weg van de minste weerstand, in dit geval recht omhoog. Het resoneert de ruimte in. Whisstone kan zo ook toegepast worden op treinverkeer.

Eric de Vries is dolenthousiast over zijn prijs, maar misschien nog wel gelukkiger met de motivatie van de juryvoorzitters. Die verklaarden dat het bij de uitreiking van de prijs van doorslaggevend belang is geweest met welk bedrijf wij als overheid het beste kunnen samenwerken. Eric: “Het opbouwen van een goede samenwerking was voor ons de belangrijkste reden om mee te doen aan de Accenture Innovation Awards”.

Consumer Product & Services en Energy & Chemicals – Zeezout Batterij
De eerder door ons bejubelde Zeezout Batterij won in twee categorieën. Zeezout Batterij is een natuurlijke batterij die zich leent voor stationaire opslag van bijvoorbeeld zonne- of windenergie, of tijdelijke opslag van net-elektriciteit. Bovendien kan de batterij dienstdoen als oplaadpaal voor elektrische auto’s. De batterij wordt gemaakt van goedkope materialen zoals koolstof, zeezout en andere mineralen.

Je kunt ‘m tot zevenduizend keer opladen en ontladen zonder dat er capaciteit verloren gaat. Een eigenschap die ontbreekt bij andere batterijtypen, zoals de veelgebruikte loodzuurbatterij. Met Zeezout Batterij kan een gemiddeld huishouden alle energie die is opgewekt, opslaan voor slechts enkele tientallen euro’s per maand.”

Over zijn deelname aan de AIA14 zegt winnaar Marnix ten Kortenaar: “Het is ontzettend leuk om deel te nemen aan zo een groots opgezet event als de Innovation Awards; om dan ook nog in de prijzen te vallen – zelfs twee keer – dat had bij ons niemand verwacht.”

Op vind je het complete overzicht van de winnaars in de twaalf categorieën en een overzicht van alle.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie