5 manieren om grip te krijgen op de identiteit van je organisatie

Valuebridge en Blauw Research ontwikkelden een online tool om de identiteit van organisatie te kunnen ontwikkelen. Waar moeten organisaties zicht op hebben als het over hun identiteit gaat?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De vijf aspecten op een rij:

1. Identificatieprofiel
Hoe sterker de identificatie, hoe nadrukkelijker mensen meebouwen aan de identiteit van de organisatie. Zo heeft identificatie bijvoorbeeld een positief effect op samenwerking. En dat leidt weer tot sterkere tevredenheid, verbeterde processen, sterkere klantoriëntatie, betere ‘control’ door de organisatie en uiteindelijk een hogere omzet. Dat maakt merken als McKinsey, Zappos, Nike of bijvoorbeeld Triodosbank zo sterk.

2. Vitaliteit van de identiteit
Een vitale identiteit geeft een indicatie voor het langetermijnsucces van de organisatie. Je kunt vitaliteit op vijf aspecten meten:

(1) aanwezigheid: is de identiteit helder voor iedereen, en wordt deze gedeeld door de medewerkers?

(2) relevante differentiatie: is de identiteit onderscheidend en relevant?

(3) verankering: is de identiteit verankerd in de organisatie?

(4) aanpassingsvermogen: luistert de organisatie naar wat over de organisatie wordt gezegd, en handelt men daar naar?

(5) focus en energie: is de organisatie gefocust, heerst er een energieke sfeer?

3. Waardenprofiel
Hoewel identiteit niet gereduceerd kan worden tot een set van waarden, zijn ze wel degelijk een belangrijke onderdeel. De waarde ‘onafhankelijkheid en vrijheid’ bijvoorbeeld is voor veel organisaties met vakprofessionals (universiteiten, adviesbureaus, ingenieurs) een belangrijke kernkarakteristiek. Net als ‘creatief zijn’ dat is voor ontwerp-, innovatie- en reclamebureaus.

4. Competenties organisatie
Sterke identiteiten zijn gebouwd op competenties. Inzicht in de competenties van de organisatie is dus een belangrijke bouwsteen bij identiteitsvraagstukken.

5. Huidige identiteit en aspiratie-identiteit
Naast kwantitatief inzicht wil je  ook kwalitatief grip krijgen op de identiteit van de organisatie. Hoe kijkt men? Wat ziet men? Wat denkt men? En wat voelt men bij de organisatie? Bovendien gaat het niet enkel over hoe men nu naar de organisatie kijkt (huidige identiteit), maar zeker ook hoe met de organisatie graag zou zien in de toekomst (aspiratie-identiteit). In dat laatste zitten relevante aanknopingspunten voor de ontwikkeling van een positionering, purpose of identiteit die medewerkers ook echt in beweging kan krijgen.

Identiteitscongres
Valuebridge ontwikkelde, in samenwerking met Blauw Research het ‘Identiteit Monitoring en Engagement Platform’. Want hoewel er talloze merk- en reputatieonderzoeksinstrumenten bestaan (RepTrak, Brand Asset Valuator, e.d.), bestaat er nog niet iets voor het meten van identiteit.

In het vierde nummer van , dat 4 april op de mat valt, vind je een uitgebreid artikel over deze online tool. Bedenker Tibor van Bekkum legt daarnaast op het uit hoe je de tool concreet kunt inzetten voor je organisatie. Het congres wordt 15 april aanstaande gehouden in Supernova Jaarbeurs in Utrecht. Er zijn nog enkele kaarten verkrijgbaar. Meer =5928">informatie en inschrijven.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie