40% marketeers wil controle op Facebook-ads

Grote adverteerders hebben een stuk minder vertrouwen in de resultaten van social media-advertising.

Aldus Advertising Age, dat o van onderzoeksbureau Advertiser Perceptions. 399 marketing executives werden ondervraagd, allen werkzaam bij opdrachtgevers en bureaus die veel geld uitgeven aan Facebook-advertising.

Veel respondenten blijken sceptisch over de beloftes van het sociale medianetwerk.

De helft van deze adverteerders geeft aan geen geld te willen spenderen op platforms die ze als risicovol beschouwen, en twee derde zet vragen bij hun investeringen in Facebook-advertising.

Fouten
Eind vorig jaar bekende Facebook dat er herhaaldelijk fouten in de calculaties zijn gemaakt. Daardoor liep het vertrouwen in social media advertising een deuk op. Minder dan 50 procent van de adverteerders heeft nog vertrouwen.

Dat verminderde vertrouwen zie je terug in de budgetverdelingen voor 2017. Slechts 8 procent geeft aan meer uit te willen geven aan Facebook dan Google. 36 procent geeft meer uit aan Google dan aan Facebook.

Facebook zal er alles aan moeten doen om te laten zien dat de cijfers kloppen, aldus onderzoekers van Advertiser Perceptions. Dat betekent dat ze zich moeten laten controleren door een onafhankelijke partij. Ze kunnen er niet op vertrouwen dat dit wel overwaait; de grootste adverteerders zijn duidelijk voorzichtiger geworden.

Ondanks de zorgen betekent dit niet dat adverteerders hun budgetten van digital advertising af zullen halen en bijvoorbeeld meer gaan spenderen aan traditionele kanalen, zo zegt Rob Silver van digitaal bureau SapientRazorfish. Volgens hem blijft digital gewoonweg te belangrijk voor adverteerders.

Bronnen: Advertising Age, Warc

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie