1. Doe aan online reputatiemanagement. Ja, ook die recruiter weet de weg naar Google.nl. Wat ziet hij of zij als jouw naam wordt ingetikt? Denk na over de instellingen (en je coverphoto!) van bijvoorbeeld je Facebook-pagina; houd privé wat ook privé is. Google jezelf als je wilt weten wat de ander ziet. Een incompleet, saai en in krakkemikkig Nederlands geschreven LinkedIn-profiel is voor een communicatieprofessional als een haar in de soep voor een restaurant: een mega afknapper.
2. Beeld rules. Ja, anno 2014 is dat écht een must: kies een goede foto bij je brief en cv. Ook al ben je van mening dat het om de inhoud gaat – dat is ook zo! – toch willen mensen een gevoel krijgen bij wie je bent. Nooit dieren, kinderen, zonsondergangen of wijnglazen op de foto (tenzij je - in dat laatste geval - bij Gall & Gall solliciteert).
3. Schrijf naar de lezer toe. Zoek uit wie hij of zij is! Het maakt nogal verschil of je mevrouw Jansen van de afdeling Personeelszaken aanspreekt of mevrouw Pietersen, senior strateeg van de afdeling waar je gaat werken. Beiden zijn liefhebbers van goed Nederlands en verwachten een helder verhaal. Maar mevrouw Pietersen is waarschijnlijk meer te porren voor creativiteit en een opvallende presentatie.
4. In het verlengde van de vorige tip: weet hoever de creatieve kraan open kan. Ook de moderne recruiter wil nog steeds nog steeds het liefst een brief en een cv, graag met een link naar een goed LinkedIn-profiel. Opvallen mag, maar de inhoud moet feilloos en foutloos zijn. De mate van originaliteit hangt erg af van de functie waarop je solliciteert en het profiel van de organisatie. Liever safe en solide dan zó ver out of the box dat het raar wordt.
5. Zorg voor een goede pre-test. Dit is je enige kans om een goede eerste indruk neer te zetten. Zorg dus voor een panel uit je netwerk en/of vriendenkring dat jouw sollicitatie vooraf ziet. Wat is hun feedback? Komt je boodschap goed over? Ga niet voor de mensen met sociaal wenselijke antwoorden; zorg dat ze echt serieus meedenken.
6. Ga voor de 10+ in het onderdeel ‘verzorgdheid’. Check, check en triplecheck. Is het meneer Vergoossen of Vergoossens? Klopt het adres, zijn je jaartallen consequent? Is er geen spelfout? Maak een PDF van je bestand om te voorkomen dat de instellingen verspringen. Stuur je een papieren brief, kies dan voor kwalitatief goed papier. Handgeschept is overdreven, maar dun papier vier keer opgevouwen is een minpuntje. En alle minpunten tellen, dus beperk ze zoveel mogelijk.
7. Neem afstand van je brief. Leg hem letterlijk drie meter ver en kijk er van een afstand naar. Hoe is de verhouding tussen tekst en wit? Zijn de marges niet te breed of te smal? Maakt de regelafstand het geheel lekker leesbaar? Het lijken details, maar ze kunnen de lezer afstoten of juist aantrekken.
8. Wees bondig. Veel ervaring is meestal heel goed, maar ellenlange verhalen over wat je allemaal bereikte in die functie in 2002 boeien de lezer niet. Die haakt bij 2010 al af: recruiters lezen niet, ze scannen.
Kies voor een aantrekkelijke presentatie: hoofdlijnen eerst, details later (hetzij op verzoek, hetzij online na te lezen via een link).
9. Zie jezelf als een merk. Welke uitspraak is echt van jou? Wat zeggen jouw collega’s over je? Welk stempel ga jij drukken op het portfolio van dit bureau? Zorg dat dat bovenaan je cv staat.
10. Speel advocaat van de duivel. Beantwoord, zónder de vraag letterlijk te stellen, in je brief zelf de belangrijkste vraag: waarom zouden ze juist jou moeten aannemen? Geef het antwoord in een duidelijk, concreet statement, in het begin van je brief. Probeer de juiste mix te vinden van bescheidenheid en enthousiasme!
(Bonustip #11: Leer aantekeningen op zijn kop lezen. Ik heb daardoor een aantal keer tijdens een sollicitatiegesprek op een vraag kunnen anticiperen. Domweg omdat ik de aantekeningen op mijn brief en cv aan de overkant van de tafel makkelijk kon lezen. 'Je denkt misschien: waarom heeft ze die overstap gemaakt? De belangrijkste reden daarvoor was…' )
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!