Vroeger was alles beter

Vroeger was alles beter. De tijd dat je nog voor een gulden een avondmaaltijd in elkaar kon flansen, dat je uren met de familie op zaterdagavond voor de televisie doorbracht, of dat je gewoon gelukkig kon zijn met een schaaltje borrelnootjes op je schoot in plaats van die vier verschillende soorten zakken chips die je nu naar binnen schrokt.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Vroeger...toen was alles nog zo simpel. En nu? Werkloosheid ten top, de kranten staan bol van negatieve berichten uit de VS, banken die failliet gaan, de grimmige concurrentie op de elke markt en met de opkomst van de digitale media zitten we op zaterdagavond liever alleen achter de computer.

Tijd om even stil te staan bij onze roots en ons te verdrinken in de nostalgie. En dat is nou precies waar nieuwe marketingcampagnes zich nu op focussen.

In moeilijk tijden denken we liever niet aan het heden en de toekomst. We verromantiseren het verleden en denken met weemoed terug aan ‘toen alles nog simpel was’. Nieuwe marketingcampagnes spelen hier handig op in door oude producten uit de kast te halen of een jingle uit de goede oude tijd weer op te poetsen.

Enkele voorbeelden (uit de )
Pepsico zal volgende week een campagne van acht weken starten die de oude verpakkingen en formules uit de jaren ‘60 en ’70 weer uit de kast haalt. Het zal dan gaan om de frisdranken Pepsi-cola en Mountain Dew.

Coca Cola promoot haar cola light (Diet Coke) wederom met een slogan uit 1982: ‘Just for the taste of it’.

En ook in de nieuwe commercial voor een nieuwe smaak thee van Mc Donald’s staat volledig in het teken van de jaren ’70.

Niet alleen is deze trend van nostalgie terug te zien binnen marketingcampagnes, ook op televisie worden oude televisieprogramma’s weer in een nieuw jasje gestoken. Te denken valt aan Banana Split (met dit keer goedlachse Frans Bauer), Zeg ‘ns Aaa, Bevely Hills 90210, In de Hoofdrol en de Dik Voormekaar Show. Het wachten is nu nog op Peter Jan Rens (laat het doek maar zakkeeeeennn!) of de Mini Moppen Trommel.

Het is niet de eerste keer dat tijdens een economische recessie nostalgisch terug wordt verlangd naar vroeger. Tijdens de crisis in de jaren ’70 was er nostalgie voor de jaren ’50. De jaren ’60 herleefden in de jaren ’80 en de jaren ’70 beleefden haar come back in de jaren ’90.

Nostalgische gevoelens spelen vaak op wanneer men niet tevreden is met het heden of geen vertrouwen heeft in de toekomst. Hoewel de nostalgische gevoelens worden veroorzaakt door een triest gevoel over het heden en de toekomst, zijn de nostalgische gevoelens zelf wel positief. Daarnaast is het een manier om eenzaamheid te vermijden; nostalgie geeft een gevoel van samenzijn (gebruikte jij dat product toen ook?).

Voor marketing professionals is het belangrijk te weten waar de consument zich mee bezig houdt, hoe hij zich voelt en waar hij naar verlangt. Als dit betekent dat de consument met weemoed terug denkt aan vroeger, dan is het verstandig om hier (creatief!) op in te spelen. Maar overdrijf niet: de consument wil niet alles terug van vroeger, en het mag best in een modern jasje (twitter, facebook) gestoken worden.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie