Zoals PCM-topman Theo Bouwman in het praatje vooraf zei: 'Volkskrant Banen bewijst opnieuw dat PCM gelooft in print.'
Opnieuw slaat natuurlijk op het met veel bombarie gelanceerde nrc.next. Volkskrant Banen krijgt niet zoveel marketingaandacht. Het excuus hiervoor is dat VK Banen het vooral op eigen kracht moet gaan redden, het moet een plaats in het drukke bestaan van de (jonge) hoogopgeleide Nederlanders verdienen. Een stille revolutie.
Een gebrek aan vertrouwen in de top? Wie het weet, mag het zeggen.
Ik vroeg me af of dit verschil in actie tegen het zere been van de Volkskrant-medewerkers was, waarvan enkelen nrc.next als een aanval op hun krant beschouwen.
Tijdens de forumdiscussie voorafgaande aan de lunch antwoordde Esther Raats-Coster een vraag over haar carrière. 'What's next,' zei ze onschuldig. '
De zaal lachte.
De lancering vond plaats tijdens een lunch voor Volkskrant-medewerkers, adverteerders en pers. Als aankleding was gekozen voor een forumdiscussie met als thema - gelijk aan die van het weekblad - persoonlijke ontwikkeling.
De forumleden waren Jort Kelder (hoofdredacteur Quote), Fatima Moreira de Melo (hockyster, presentatrice), Anthon van der Horst (psycholoog en VK Banen-columnist), Esther Raats-Coster (zakenvrouw van het jaar 2006) en Charles Groenhuijsen (journalist).
Het was een leuke discussie waarin vooral Jort Kelder en Charles Groenhuijsen de sier maakten.
Kelder vindt zichzelf al 'veel te lang hoofdredacteur' van Quote, maar heeft nooit iets aan carrièreplanning gedaan. 'Dit is mijn eerste baan, dus wat weet ik ervan.'
Groenhuijsen, wiens arbeidsperikelen en ruzie met NOS Journaal-hoofdredacteur Hans Laroes uitgebreid in de media waren te volgen, solliciteerde openlijk bij Volkskrant-hoofdredacteur Pieter Broertjes naar een functie.
Maar het weekblad zelf! Wat is er van te zeggen?
Als eerste ben ik blij dat Volkskrant Banen voor mij persoonlijk afrekent met een oud zeer. Ik kon destijds als pas afgestudeerd historicus/Amerikanistieker geen abonnement op Intermediair krijgen omdat 'ik niet in doelgroep viel.' Ik ben blij dat Volkskrant Banen dat onderscheid niet maakt. Een zeer goede keuze, want nog steeds weiger ik Intermediair aan te raken.
Bij het doorbladeren lijkt Volkskrant Banen toegankelijker dan zijn geduchte concurrent Intermediair, hoewel het qua vormgeving daar wel een heel klein beetje op lijkt? Maar ik kan mij vergissen.
Inhoudelijk: er staat een algemeen interview in met Kluwer-ceo Nancy McKinstry, een onderhoudend interview met landenmerkendeskundige Simon Anholt, een wat obligaat artikel over roken op de werkvloer (wie heeft daar niet over bericht de afgelopen twee jaar) en cabaretier Dolf Jansen bedrijft 'ego-marketing': hij heeft een wekelijks column waarin hij schrijft over zijn sabbatical van acht maanden (iets dergelijks doet hij ook al in Havana, het weekblad van de Hogeschool van Amsterdam).
En: er staan veel, heel veel vacatures in. En daar draait het toch om.
Charles Groenhuijsen (met cowboylaarzen!), aan het einde van de forumdiscussie: ' Volkskrant Banen laat zien dat jullie terugvechten. Het blad is against the odds. Ik hoop dat het gaat lukken.'
Ik ben benieuwd wat MolBlog-lezer van Volkskrant Banen vindt.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!