Vattenfall stopt met het gebruiken van de claim ‘Fossielvrij leven binnen één generatie’. De energiereus zet die stap na gesprekken met de Autoriteit Consument & Markt (ACM) die zegt dat de duurzaamheidsclaim ‘mogelijk misleidend’ is. De consument zou uit die claim niet kunnen opmaken wat de concrete duurzaamheidsinspanningen van het energiebedrijf zijn en die ook niet vergelijken met andere energieleveranciers, is de uitleg van de ACM.
Ledikantje
Vattenfall timmert al sinds 2020 aan de weg met ‘fossielvrij binnen één generatie’. Het tuigde toen een complexe campagne op rond een fossielvrij kinderledikantje (onder meer met handgeweven beddengoed, wol die van Texel per zeilboot aan vaste wal werd gebracht en boom uit de Noordoostpolder, geveld met groene stroom), waarvan de gedroomde uitkomst moest zijn dat de campagne betekenis zou geven aan het merk Vattenfall. Dat zei Cindy Kroon, directeur Klanten bij Vattenfall Nederland, toen in een toelichting op de campagne aan Adformatie. Een lastig verhaal omdat Vattenfall het op dat moment helemaal niet zo goed deed. Volgens de destijds laatste cijfers (2018) was 66 procent van de door Vattenfall verhandelde stroom nog van een vervuilende fossiele bron.
Concreet benoemen
Nu, zo’n 4,5 jaar later, stopt Vattenfall met het gebruiken van de claim en gaat in plaats daarvan zijn klimaatambitie concreet benoemen in de communicatie met consumenten, meldt de ACM. De energieleverancier heeft een concreet plan om zijn CO2-uitstoot te minderen en ‘bezint zich op een manier waarop zij haar ambitie op het gebied van CO2-reductie op een goede manier onder de aandacht van zijn klanten kan brengen’, aldus de ACM.
Cindy Kroon, nog altijd commercieel directeur bij Vattenfall, benadrukt nu dat het belangrijk is dat claims correct zijn en klanten daarop kunnen vertrouwen. Tegen het ANP zegt ze ervan overtuigd te zijn dat de slogan ‘duidelijk verwoordde’ wat de ambitie van Vattenfall is. ‘Maar we begrijpen ook het standpunt van de ACM. Dit betekent dat wij nu stoppen met onze slogan die zoveel mensen aan Vattenfall en de energietransitie linken, en dat vinden wij spijtig.’
Uit de laatste rapportage van Wise Nederland over de duurzaamheid van Nederlandse energieleveranciers (die stamt uit 2021), blijkt Vattenfall stappen te zetten. De eindscore van het bedrijf stijgt van 4,3 naar 7,4. Vooral op het onderdeel ‘investeringen’ scoort Vattenfall hoog (een 10!). Voor inkoop (veel fossiel) haalt Vattenfall echter een mager viertje. Wise: ‘Om beter te scoren in dit onderzoek zou het bedrijf vooral haar inkoopbeleid moeten veranderen: er zou meer duurzame elektriciteit direct bij de bron ingekocht moeten worden. Ook zou de score verbeterd kunnen worden door meer wind en zonne-energie uit Nederland in de leveringsmix op te nemen.’ Vattenfall zegt naar aanleiding van het stoppen met de claim niets aan zijn klimaatambities te veranderen.