Een van de vaandeldragers van het anti-Black Friday-denken, is onmiskenbaar Ikea. Het komt al een aantal jaar met initiatieven om de kijk op het graaifeest te doen kantelen. In 2020 bedacht het bijvoorbeeld 'Bring Back Friday' om klanten stimuleren om oude meubels in te ruilen. En zo gaf het woonwarenhuis ieder jaar weer vorm aan wat een tijdje ‘Green Friday’ werd genoemd.
Schijnwerpers
Dit jaar zet Ikea zijn ingekochte advertentieruimte in om tweedehands Ikea-meubels op Marktplaats te promoten. Ikea heeft door het hele land adverteerders op Marktplaats geselecteerd die hun Ikea-meubel willen verkopen. Ikea: ‘De geselecteerde advertenties staan een week lang volop in de schijnwerpers door middel van onder andere radioreclames, billboards en social media, omdat we geloven dat meubels een tweede of derde kans verdienen.’ Het specifieke doel van deze campagne (bureau: DDB Amsterdam) is om bewustzijn te creëren rondom de levensduur van producten en duurzaam consumeren te stimuleren.
Malm
Marktplaatsgebruikers zochten in 2023 al 8,3 miljoen keer naar Ikea-producten. In de top 10 populairste Ikea-producten staan onder andere de Malm-ladekast, de zwartbruine Pax-kast en de Ivar-kast. Het is maar dat u het weet.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!