SxSW Update: Waarom anonimiteit de toekomst is van sociale netwerken

Er zijn een aantal online trends die afgelopen jaar het nieuws gedomineerd hebben. Bovenaan de lijst: privacy.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Snowden en andere klokkenluiders hebben de discussie op gang gebracht en alle tech-giganten hebben zich publiekelijk moeten verdedigen. Privacy zit nu in ons achterhoofd en we zien dit onder andere terug in overspannen reacties als Facebook Whatsapp overneemt. Of in de explosieve groei van netwerken als Snapchat, waar foto&;s slechts enkele seconden zichtbaar blijven. Naast privacy zie ik een meer volwassen gebruik van social media als andere trend. Het verzamelen van zoveel mogelijk vrienden neemt af en er wordt stevig ontvolgt en geblockt. Hier in de U.S. is het inmiddels &;not done&; als je onzin post. Een goede ontwikkeling. We hebben daarnaast een vlucht gezien naar kleinere netwerken als Path en Instagram waar het weer wat intiemer wordt. 

Volg de trend
Ik geloof dat deze twee trends een solide basis vormen voor een nieuwe generatie van sociale netwerken. Netwerken waar het draait om authenticiteit en anonimiteit. Als voorbeeld haal ik even , en aan. De laatste speelt erg in op het beveiligd kunnen versturen van berichten en bestanden. Hoewel dit bij de amerikaanse overheid nogal wat stof heeft doen opwaaien, is dit niet de vorm van anonieme social platformen die ik wil bespreken. Wat we meer zullen gaan zien zijn netwerken en apps waar je volledig anoniem (voor iedereen) post en reageert.

Secret
Een van de sessies die ik bezocht was een interview met David Byttow, oprichter van Secret, door Techcrunch. In het kort: Secret is een sociaal netwerk waarbij je anoniem post. Doordat de app bij registratie wel connect met je adresboek kun je wel zien of iemand een vriend, of vriend van een vriend is. Ook wordt er een plaatsaanduiding aan de post meegegeven.

Anoniem: zonden opbiechten en meer
Wat wordt er zoal gepost op Secret? Denk met name aan gedachten of bekentenissen die je liever niet uitspreekt op Facebook, of nog meer openbaar, Twitter. 
Het schijnt vrij verslavend zijn om intieme posts te lezen van vrienden, je realiserende dat het gedachtes, bekentenissen of daden zijn van mensen die je kent. Reguliere posts over wat iemand gegeten heeft of zieke katten zul je er niet zien. 

Een frisse wind
Waar het in andere netwerken vaak gaat om egocentrische informatie in de vorm van selfies of het scoren van zoveel mogelijk likes, draait het bij de anonieme netwerken veel meer om het kunnen zeggen wat er op je hart ligt. Om je ideëen te presenteren, of om anderen te helpen. Problemen die worden gedeeld ontvangen veelal opbeurende comments. Anonieme netwerken bieden zo een luisterend oor, advies en het gevoel begrepen te worden. Een belangrijke constatering: Het draait niet om het verkrijgen van social capital, maar om het krijgen van een goed gevoel. Byttow vergelijkt Secret dan ook met geld geven aan een dakloze. Het voelt goed, maar je vertelt het aan niemand.

Niet allemaal koek en ei
Nu heeft anoniem posten ook een andere kant. Je kunt ongestraft zaken roepen zonder dat iemand het kan verfiëren. Zo ontstond via Secret het gerucht dat Evernote overgenomen zou worden. Iets wat bij Evernote iedereen op scherp zette en even de grote tech-sites in de ban hield. Ook zou Foursquare overgenomen worden door Yelp. Uiteindelijk bleken beiden het niet waar te zijn. Het is duidelijk dat we nog moeten wennen aan anonieme netwerken.

Toekomst
Ik zie een duidelijke behoefte aan anonimiteit in social networking en het lezen van anonieme posts is vrij entertaining. Reden genoeg voor VC&;s om te investeren in deze nieuwe spelers. Tijdens het interview kwam het gerucht ter sprake dat Secret in gesprek was met Google Ventures. En een dag later werd dat ze een investering ontvingen van Google Ventures ter waarde van $10M en zijn gewaardeerd op $50M.

Implicaties voor merken
Waar merken hun rol nog zoeken op sociale netwerken, zal dat op anonieme netwerken nog meer het geval zijn. Een groot verschil met reguliere netwerken is dat er geen fans of likes te generen zijn, echter wil dat niet zeggen dat er geen rol voor merken is weggelegd. Secret zelf heeft nog niet scherp hoe ze geld willen gaan verdienen, maar mijn eerste gedachten gaan naar mogelijkheden om op basis van context te adverteren. Of merken de ruimte krijgen om op posts te kunnen reageren of op andere wijze in te kunnen spelen op conversaties is onduidelijk. Hoewel er waarde toegevoegd kan worden, door bijvoorbeeld pro-actief in te spelen op posts en conversaties, is het maar de vraag of je hier als gebruiker op zit te wachten. Mijn mening is dat naast mogelijke advertenties merken voorlopig even moeten kijken hoe partijen als Whisper en Secret gaan evolueren. Ik kan me overigens voorstellen dat er interessante inzichten (op merk of marktniveau) gehaald kunnen worden uit conversaties uit anonieme netwerken.

Binnenkort in Nederland
Wij gaan hier snel wat van mee krijgen in Nederland. Over twee maanden verwacht oprichter David Byttow ook onze Appstores te bestormen. Daar maakte hij dan geen geheim van. 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie