Swocc is onder vuur komen te liggen vanwege de deelname aan een bijeenkomst door Philip Morris. Op sociale media gingen critici vol op het orgel toen bleek dat de tabaksgigant een plaats op het podium zou krijgen. Swocc besloot daarop Philip Morris uit het programma te verwijderen.
Marketingtrucs
De bijeenkomst wordt gehouden voor het onderzoek en bijbehorende boekpresentatie van 'Purpose Oriëntatie'? van Esther Overmars, strategy lead bij Springbok Amsterdam, voorheen Dawn.
Overmars gaat in haar onderzoek op zoek naar de motivaties van ondernemingen voor hun purpose-beleid, onder meer de vraag of dit niet wordt ingezet als marketingtruc. Wat is een purpose waard als er verdiend wordt aan producten die schade toebrengen aan mens en maatschappij?
Een bedrijf dat tabak aan de man brengt en tegelijkertijd als purpose ‘een rookvrije toekomst realiseren’ zou volgens Overmars en Swocc aan de tand gevoeld kunnen worden tijdens de bijeenkomst, maar daar waren veel critici het niet mee eens.
Normaliseren
Bas Welling, ceo van WeFilm, noemde de keuze ‘ongelofelijk’: ‘Tabaksfabrikanten misleiden door met hun 'transformatie' te claimen dat ze tegenwoordig ook het beste voor hebben met de wereld’, betoogde hij op LinkedIn. ‘Met nicotine-houdende vapes richten ze zich meer op de jeugd dan ooit tevoren, met een enorm risico voor de volksgezondheid als gevolg.’
Deelname zou de tabaksindustrie industrie normaliseren volgens Welling. ‘En dat is precies waar zij op uit zijn in hun dagelijkse lobby.’
Wellings oproep aan Swocc om de keuze voor Philip Morris te herzien kreeg veel bijval, hoewel er ook tegengeluiden waren.
Inge Ligthart van Springbok in Amsterdam vindt de reacties ‘iets te makkelijk’. Hoewel ze de afkeer van de tabaksindustrie en hun marketing en lobbytactieken zegt te delen, vindt ze dat Overmars oprechte intenties heeft om alle zin en onzin rondom purpose op te helderen.
Dat past volgens Lighthart bij de voortrekkersrol die Dawn en nu Springbok spelen bij de ontwikkeling en verdieping van oprechte purpose. ‘En nu het bon-ton is, cancelt opeens iedereen zich een slag in de rondte.’ Het zou beter zijn volgens Ligthart ‘een flink inhoudelijk gesprek aan te gaan en te ontrafelen waarom het een wel klopt en het ander niet’.
Begrip voor 'vragen'
Maar dat zal niet gebeuren. Swocc besloot snel met een bericht naar buiten te komen ‘dat is besloten om het programma voort te zetten zonder Philip Morris’. De beslissing is met instemming van Esther Overmars genomen
Inhoudelijk redenen geeft Swocc-directeur directeur Lotte Willemsen trouwens niet voor het schrappen, wel dat ‘de programmering van Philip Morris voor onze bijeenkomst over purpose oriëntatie heeft geleid tot vragen. Daar hebben we begrip voor.’
Het is overigens niet de eerste keer dat Philip Morris uit een programma verdween. Voor Koffiedikkijken 2021 en het NIMA marketingcongres in 2022 gebeurde hetzelfde.
Bij MDebate, het jaarlijkse evenement van VIA dat afgelopen oktober plaatshad was er wel plaats voor de commercieel directeur van Philip Morris op het podium.