'Steeds meer bedrijven gaan mobile first ontwikkelen'

Alles wordt software… boeken, muziek, geld.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dit heeft enorme impact op alle gevestigde merken wereldwijd. Deze verschuiving naar software in combinatie met feit dat de smartphone penetratie alleen maar blijft stijgen heeft een nog nooit eerder vertoonde situatie doen ontstaan. Plotseling kunnen er op allerlei plekken op de wereld concurrenten van je opstaan en wordt consumenten vertrouwen vooral gebaseerd op user experience, transparantie en veiligheid en niet op je retail presence of het aantal jaar dat je als merk al bestaat.

De komende tijd zal ik hierover posten op MobileMarketing.nl waarbij ik een link zal leggen tussen mobile & digital marketing en meer traditionele aspecten van marketing, bijvoorbeeld de impact van mobile & digital op het 'five forces' model van Porter enerzijds. En anderzijds typisch mobiele vraagstukken zoals de integratie van social in je app of het ontwikkelen van een brand utility zal bespreken. Ik zal ook laten zien hoe je de traditionele marketing mix van de 4 (of 5) P's kan toepassen op mobile apps.

Alle marketing p’s zijn zo maakbaar dat met een klein team van specialisten snel een enorm marktpotentieel aangeboord kan worden. Naast het daadwerkelijk product is distributie een van de belangrijkste drivers van success. Met een mobiele applicatie in de Apple Appstore en in de Google Play Store kan immers een wereldwijd publiek bereikt worden. Maar hoe zorg je dan dat mensen je app ook daadwerkelijk vinden tussen al die duizenden andere apps?

Deze nieuwe ‘maakbaarheid’ van succes dwingt grote corporates om meer agile te worden en kritisch naar hun IT infrastructuur en business model te kijken. Als je dat zelf niet doet, is een start-up je straks te snel af. Kijk maar naar wat WhatsApp met de SMS inkomsten van mobiele operators gedaan heeft. Als alles straks software wordt is geen product meer veilig.

Er komt een mobiele golf aan die zijn weerga niet kent waarbij straks meer dan 30% van IT budgetten naar mobile en cloud computing gaan - dat zijn althans de cijfers waarmee IBM rekent. Dit wordt niet alleen gedreven door de hoge penetratiegraad van smartphones of door emerging markets, maar ook door zaken als de Bring Your Own Device trend (BYOD) waarbij werknemers hun eigen mobiele telefoon gebruiken als zakelijke telefoon. Inmiddels werken al meer dan 200 miljoen mensen wereldwijd op basis van BYOD, dit aantal gaat alleen nog maar stijgen. Hierbij volgt de zakelijke markt voor het eerst de consumentenmarkt en wordt de consumerization van IT een feit. Waar in het verleden de prosumers tools gebruikten die bijna net zo goed waren als professionele tools, zie je nu dat consumenten smartphones kwalitatief genoeg zijn om zakelijk te gebruiken.

Dit alles lijdt er toe dat steeds meer bedrijven mobile first gaan ontwikkelen. Voor software bedrijven als Google en Facebook is dat al meer dan een jaar aan de gang, maar inmiddels zien we ook bij bijvoorbeeld banken en binnen FMCG het mobile first denken bij de ontwikkeling van nieuwe producten, diensten en content gepredikt wordt. Mobile first geldt dus niet alleen voor software bedrijven, maar eigenlijk voor alle branches die voor hun inkomsten afhankelijk zijn van interactie met hun eindgebruikers.

Als je als bedrijf niet de transformationele kracht van mobiel onderkent, ga je kansen missen, of concurrenten toelaten in de enorme technologie golf die er nu aan komt.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie