Slaven Mandic: `De toekomst van marketing is content`

‘Het is gewoon marketing en reclame maken’, zegt Slaven Mandic van online uitgever WayneParkerKent (Froot.nl, NSMBL, Culy, Want, Manners, Substage) in een interview met Tijdschrift voor Marketing. 13 juni spreekt hij op Marcom.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

WayneParkerKent (WPK) geeft zes online magazines uit: Froot.nl was het eerste, daarna volgden NSMBL.nl, Culy.nl, Manners.nl, Want.nl en Substage.nl. Inkomsten uit advertenties/advertorials, contentmarketing, webshop en events. De content is gratis en komt in belangrijke mate van andere media die graag profiteren van het bereik van de WPK-titels. Daarnaast is er content van adverteerders (banners, advertorials) en maakt de WPK-redactie eigen content (tekst, foto en video).

Maximaal bereik
Naarmate het aantal aanvragen voor advertorials toenam, besloten de WPK-oprichters dat het anders moest dan sec banners plaatsen. Commerciële boodschappen moesten geïntegreerd worden in de site. Nu ontwikkelen de creatieven van WPK op basis van adverteerdersbriefings communicatieconcepten. Slaven Mandic: ‘Uiteindelijk creëren we content voor onze adverteerders. We helpen ze het maximale bereik te halen en dat hoeft niet altijd op onze sites te zijn maar kan ook iets offline zijn, zoals een event.

‘WPK is reclamebureau maar ook uitgever’, aldus Mandic. De inzet van de WPK-titels is altijd commercieel. De consument moet het willen lezen én de adverteerder moet zo optimaal mogelijk zijn boodschap kunnen overbrengen. De commerciële boodschap kan ook van WPK zelf zijn. Mandic: ‘Waarom zouden we niet met een eventbureau komen dat feestjes voor het Substage-publiek organiseert of met een keukengadgetstore bij Culy? We hebben een bepaald bereik en dus kunnen we daar omheen ondernemen. Soms is dat voor een adverteerder, soms voor onszelf. Dát is het model.’

Mandic: ‘Onze adverteerders hebben er niks aan als wij onze lezer niet constant in het vizier houden. Wil je een succesvolle campagne draaien, dan moet je een bepaalde autoriteit voor de lezer zijn.’

Traffic
Mandic: ‘Wij willen massa bereiken, onze websites moeten minimaal 200.000 bereik hebben en ook redelijk snel. Nee, dat is geen eis van adverteerders, zij adverteren ook op veel kleinere sites, maar we hebben een trafficmodel waar in ieder geval de komende zes titels aan moeten voldoen. We willen op een gegeven moment een serieuze online uitgever zijn, dan wordt het interessant. Halen we dat bereik niet, dan kunnen we onze energie beter in een andere titel steken. We creëren customized campagnes, dat is best kostbaar en dus moet je daar best wat voor vragen. Daar moet een bepaald bereik tegenover staan. Met 50.000 bezoekers laat je gewoon elke maand banners door, tekstlinks of whatever, maar dat is niet ons advertentiemodel. Bij ons kan dat gewoon niet vliegen.’

Marcom: De toekomst van marketing is content
Slaven Mandic (Wayne Parker Kent) spreekt donderdag 13 juni op Marcom (15.50-16.20 in de Adformatie Groep Lounge) .

Het volledige interview met Slaven Mandic staat in Tijdschrift voor Marketing nummer 4

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie