David de Jong en Ruben Gersons ontwikkelden Screen6, een applicatie die adverteerders inzicht biedt in het resultaat van hun multiscreen campagnes. Bereiken ze nu 10.000 mensen, of 10.000 apparaten?
Als Cross Device Advertising Platform (cDAP) legt Screen6 de menselijke relaties tussen apparaten bloot, zoals laptops, smartphones, wearables, tablets en smart-tv.
True Reach
David: ‘We maken gebruik van realtime-analytics en een nieuwe metriek die we True Reach noemen. Zo tonen we aan wat het potentiële bereik van de campagne is, en hoe veel er daadwerkelijk is aangekomen. We rapporteren het aantal mensen, niet het aantal cookies. Die wijzen alleen maar op apparaten of applicaties. Screen6 helpt adverteerders hun uitgaven zorgvuldiger te begroten.’
Zelf gebouwd
Voordat David en Ruben Screen6 opstartten, zaten zij in de directeursstoel bij reclamebedrijf Adrime. David: ‘Het maakte ons bekend met alle tekortkomingen. Daarom hebben we nu het systeem zelf van begin tot eind gebouwd, zelfs het algoritme dat de verbanden tussen apparaten legt. En het werkt volledig in de cloud.’
Algoritme
Het algoritme speurt gigantische hoeveelheden data af op zoek naar kenmerken die wijzen op een verband tussen verschillende apparaten. ‘“Hierbij blijven persoonlijke gegevens buiten beschouwing. Dit ligt natuurlijk erg gevoelig. We kunnen niet precies zien hoe de ontvanger van de reclameboodschap zich beweegt. Misschien leest hij de boodschap op zijn telefoon, maar reageert hij thuis vanaf zijn tablet. Dit kunnen we niet zien, alhoewel we wel vrij accuraat kunnen voorspellen’.
Snel gegroeid
Ruben en David weten dat zij geen pak melk leveren. Het is een dienst voor een beperkte doelgroep: vooral mediabureaus en trading desks zijn geïnteresseerd. Toch is het bedrijf snel gegroeid. ‘In december 2013 werd de bèta-versie van Screen6 gelanceerd, en sindsdien zijn er zes man bijgekomen, stuk voor stuk engineers die aan het platform werken.’
Pitchen in New York
“Wij willen altijd een compleet en actueel overzicht te geven van alle gegevens. Dat gaat nu heel goed – binnenkort mogen we Screen6 pitchen in New York – maar het kan natuurlijk nog beter. Waar de analyticsmarkt volgens ons behoefte aan heeft is meer transparantie. Op de korte termijn willen wij onze optimalisatietools verder door ontwikkelen, zodat we onze data en bronnen volledig inzichtelijk kunnen maken.’
Iedere week interviewen we een concept dat zich heeft ingeschreven voor de Innovation Awards 2014. Heb jij ook een innovatief concept? Schrijf je hier in.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!