Hendrik Beerda Brand Consultancy heeft weer zijn jaarlijkse Cultuursector Merkenonderzoek gehouden.
In de afgelopen twee jaar is de positie van de Nederlandse musea fors versterkt. ‘De succesvolle heropening van het Rijksmuseum heeft het algemene imago van de museumsector goed gedaan.
‘Ook is het voor de sector goed dat de negatieve berichten uit politiek Den Haag zijn verstomd. In 2012 liepen vooral de musea veel imagoschade op door geluiden uit de politiek dat cultuur een geld verslindende, linkse hobby zou zijn’, aldus merkadviseur Hendrik Beerda.
Opvallend is volgens de onderzoekers het grote aantal musea en tentoonstellingaanbieders in de top-10 van sterkste cultuuraanbieders.
Top-10 cultuuraanbieders met de sterkste reputatie
1. Anne Frank Huis
2. Rijksmuseum Amsterdam
3. Pathé
4. Ahoy Rotterdam
5. Madame Tussauds Amsterdam
6. Van Gogh Museum
7. Het Spoorwegmuseum
8. Paleis Het Loo
9. Amsterdam ArenA
10. Nederlands Openluchtmuseum
Oorlog in de podiumsector
Het merkenonderzoek laat zien dat de concurrentie in de podiumsector hevig is. Ahoy Rotterdam staat nog steeds op de eerste plaats, maar de lijst van sterkste podiummerken is fors in beweging.
Grote concertlocaties als de Amsterdam ArenA, nieuwkomer Ziggo Dome en de GelreDome domineren de top. Ook de theatersector is in beweging met een forse reputatiestijging voor het DeLaMar en de toetreding tot de nationale concurrentiestrijd door Stadsschouwburg Utrecht en het Apeldoornse Orpheus. Het Concertgebouw, Luxor Theater Rotterdam, Stadsschouwburg Amsterdam en Melkweg verliezen terrein.
VVV Cadeaubon
Met het onderzoek zijn in 2014 voor het eerst ook de tegoedbonnen in de cultuursector gemeten. De VVV Cadeaubon blijkt een uitzonderlijk sterk merk te zijn. De Nationale Bioscoopbon staat weliswaar ook in de culturele top 150 maar is veel minder sterk dan de VVV-bon. Andere culturele tegoedbonnen, zoals de Podium Cadeaukaart zijn bij het brede publiek niet bekend. De Museumkaart en CJP zijn de enige kortingsregelingen die een sterke naam hebben in de cultuursector.
Onderzoek
Voor het onderzoek zijn 3.000 respondenten in twee fases ondervraagd. Eerst is de spontane bekendheid van de duizenden merken in de cultuursector onderzocht. Daarna is voor de 150 bekendste merken in detail navraag gedaan naar het maatschappelijk draagvlak en het merkimago.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!