Deze week is Niko Koffeman van De Vegetarische Slager en Those Vegan Cowboys (en Eerste Kamerlid namens de Partij voor de Dieren) curator van Random Pic(k) Of The Day For A Week. Vijf dagen lang deelde hij zijn inspiratie op de Facebook-pagina van Nils Adriaans (één bijdrage per dag). De rode draad laat zich raden...
Hier zijn 5 pic(k)s:
1. Corona. Vooruit met de geit?
'Corona heeft de wereld lamgelegd, maar de communicatie lijkt vooral te gaan over symptoombestrijding. Wel of geen winkels open? Wel naar de kerk, niet naar de kroeg? Schiphol gewoon open alsof het een nieuwe religie betreft? Wel of geen mondkapjes? De verwarring is groot, de oplossingen schaars.
Het blijkt dat dieren fungeren als kweekvijver voor het virus. Om die reden moesten in Nederland en Denemarken na (te) lang aarzelen miljoenen nertsen worden vergast. Anders dan veel andere ondernemers die het water aan de lippen staat, kregen de nertsenfokkers een riante schadevergoeding voor hun bedrijfsbeëindiging van gemiddeld 1,5 miljoen euro per nertsenfokker. Zonder de voorwaarde geen nieuwe risico’s te veroorzaken. Des te opmerkelijker daarom is dit bericht van nertsenfokkers die overschakelen op de geitenhouderij. Een eveneens zeer besmettingsgevoelige tak van dierhouderij waar enkele jaren geleden meer dan 100 mensen door stierven en duizenden mensen ernstig, soms blijvend ziek werden. Q-koorts was de vorige grote dierziektenuitbraak.
En de volgende pandemische dreiging voor het mensdom zal eveneens uit het dierenrijk komen. In een land met 640 miljoen slachtdieren zou het goed zijn het daar eens indringend over te hebben. Vooruit met de geit?'
2. Kaas. Gaaf! (Mag een vegaworst wel worst heten als er geen vlees in zit?)
'Er ligt een enorme discussie op je bord. Getverdairy, wat nu weer? Eten gaat toch vooral over de vraag of het lekker, voedzaam, gezond en verantwoord is? Het Europees Parlement (EP) voegt daar nu een dimensie aan toe: raken mensen niet van in de war van moderne productnamen?
Het EP, dat letterlijk omsingeld is door tienduizenden lobbyisten, vroeg zich recent af of een worst, een schnitzel of een burger wel zo zou mogen heten als er geen vlees in zit. Want wat erop stond, moest er ook in zitten. Een verontrustende aanname voor liefhebbers van kogelbiefstuk, jagerschnitzels, boomstammetjes of slavinken onder wie die discussie nog nooit gespeeld had. Het EP zag de onzin van schnitzelgate en besloot het maar zo te laten; het burgerinitiatief tegen vegetarische vleesnamen ging roemloos ten onder.
Maar het vrijwel identieke dairygate redde het wel. Als het aan het EP ligt zou het verboden worden om havermelk nog langer in verband te brengen met zuivelproducten - zelfs footprint-vergelijkingen tussen plantaardige producten en producten uit de melkklieren van zoogdieren zouden niet meer mogen. Ja, pindakaas mocht nog bij uitzondering, maar havermelk moest inbinden. En spitsvondigheden als Yog (yoghurt without the hurt) al helemaal niet. Daar moesten strenge straffen op komen!
De discussie is nog lang niet ten einde, maar Brusselse lobbyisten worstelen met het verbod op uit eten gaan met hongerige parlementsleden, wetgevers en ambtenaren. Want ze zouden het zo graag nog eens uitleggen bij een goed glas vegan wijn...'
3. Varkens in nood
'Als je vandaag nog kerstboodschappen gaat doen, wil je deze kerstboodschap van Brigitte Kaandorp en Vocalicious ook meenemen?'
4. 'Hoogverraad' - De Vegan Whopper die De Vegetarische Slager voor Burger King ontwikkelde, is vanaf vandaag te koop in China
'Er waren mensen die het een vorm van hoogverraad vonden toen we De Vegetarische Slager in 2018 overdroegen aan Unilever. Alsof we onze ziel aan de duivel verkochten. Medeoprichter Jaap Korteweg en ik waren ervan overtuigd dat onze ambitie om de grootste slager ter wereld te worden het meest gediend zou zijn met een samenwerking met de duurzaamste multinational ter wereld. Unilever is actief in 190 landen en dat wilden wij ook. We zijn daarin geenszins teleurgesteld. Integendeel!
Onder de bezielende leiding van CEO Hugo Verkuil verovert De Vegetarische Slager, ons kindje dat bedoeld was de intensieve veehouderij geheel overbodig te maken, de wereld. Het was nog even spannend of het deze week ging lukken, maar de Vegan Whopper die De Vegetarische Slager speciaal voor Burger King ontwikkelde, is vanaf vandaag te koop in China en sinds een paar weken in Mexico. We worden daar elke keer weer zo enorm blij van dat ik graag iets van die vreugde met jullie wil delen. We gaan door tot we in elke uithoek van de wereld verkrijgbaar zijn!'
5. Een levensreddend voornemen
'Ik wil mijn serie van deze week graag afsluiten met een dickpic die ik op Twitter vond. In de aanloop naar het kerstdiner doen er tal van wilde verhalen de ronde over de kerstbout. Over dartele zwijntjes of hertjes die door dappere jagers met een pijnloos schot naar de eeuwige jachtvelden geholpen worden. Niets is minder waar. Het meeste ‘wild’ dat in de winkels ligt komt uit het buitenland, veelal gefokt en het tegendeel van wild.
Jagers beweren wel dat wild het ultieme scharrelvlees zou zijn, maar je kunt hooguit zeggen dat er heel wat afgescharreld wordt met wild, dat geen keurmerk heeft en dat in ons land nogal eens geschoten wordt in de nachtelijke uren omdat het afschot het daglicht niet kan verdragen. Daarom deze dickpic van ogenschijnlijk aardige mannen die dood en verderf zaaien in onze natuur. Vrijwel alles wat ze ondernemen druist in tegen die natuur.
Vier kerst zonder slachtoffers. Een mooi levensreddend voornemen - vrolijke feestdagen!'
Komende week is Barbara Barend van Helden Media curator van #RPOTDFAW.