Deze week is Lenny Houwaart, die afgelopen woensdag afscheid nam als Head of marketing and communication bij Plastic Whale*, curator van Random Pic(k) Of The Day For A Week. Vijf dagen lang deelde zij haar inspiratie op de Facebook-pagina van Nils Adriaans (één bijdrage per dag). Lenny over haar week: ‘Ik geloof erin dat je voor vooruitgang – en dan heb ik het over duurzame vooruitgang en innovatie – buiten de gebaande paden moet gaan, buiten de lijntjes moet kleuren. Daar gaat deze week over.’
Hier haar 5 bijdragen:
‘Ik ben echt super-fan van dit collectief sinds ik vorig jaar naar een evenement van hen ben gegaan, georganiseerd door The Humblebrag, Extinction Rebellion & Patagonia. De missie is om heel creatief Nederland regelmatig bij elkaar te krijgen om de klimaatcrisis te bezweren. Het collectief stuurt briefings uit, creatieven maken prachtig werk en dat campagnemateriaal delen ze binnen de community om vervolgens zelf te kunnen kiezen welke uiting er voor een demonstratie of specifiek klimaatprobleem wordt gebruikt.
De VN heeft eenzelfde soort systeem ingezet voor de huidige coronacrisis. Ik ben ervan overtuigd dat de creatieve industrie kan bijdragen aan de grote “ver van je bed”-problematiek die de klimaatcrisis vaak nog is, op een manier die uniek én impactvol is.’
2. ‘Ik hoop zo dat dit de norm wordt’
‘Ik bewonder deze vrouw, Dewi van de Waeter, van een afstand. Dewi heeft in 2014 meegedaan aan een vegan challenge en het viel haar toen op hoe niet-vegan verzorgingsproducten en cosmetica zijn – en dat was een understatement. Dus besloot ze die zelf te gaan ontwikkelen.
Nadat ze een pitch bij Albert Heijn won is haar deodorant “Lekker” bij honderden AH-winkels te koop. Wat ik er extra mooi aan vind, is dat het product 100% klopt. Vaak is de inhoud wel vegan, maar klopt de verpakking bijvoorbeeld niet; hier is aan alles gedacht én is het product ook nog eens fijn om te gebruiken. Ik hoop zo dat dit de nieuwe norm gaat worden voor deze extreem vervuilende branche.’
Interview met Dewi
3. Innofest - kickstart voor succes
‘Ik heb in mijn tijd bij Dopper, waar ik voorheen werkte, veel met Innofest gedaan. Innofest koppelt startups en hun innovaties en bijbehorende testvragen aan de juiste festivals of andere “living labs” (zeker in deze corona-tijd) en is opgezet door de briljante Anna van Nunen.
Het werkt: een festival of ander, afgebakend living lab is ten slotte een tijdelijke micromaatschappij. En vormt daarmee voor veel startups de ideale testomgeving voor hun prototype en een supergoed grid om innovatie-ontwikkeling een push te geven. Als je iets goed in handen hebt, geeft het echt een kickstart of boost aan je succes. Heel inspirerend om mee te maken.'
4. Blinde vlekken – ‘eindelijk is er een internationaal (!) debat’
‘Colin Kaepernick was de eerste Amerikaanse sporter die in 2016 knielde tijdens het nationale volkslied, uit protest tegen racisme en politiegeweld. Een statement dat de hele wereld voelde en steeds meer navolging kreeg. Black Lives Matter is geen momentopname of hype; tragisch genoeg moesten en moeten er nog meer slachtoffers vallen, maar eindelijk is er blijvende internationale aandacht én een debat.
Ik realiseer me dat we er nog lang niet zijn, probeer me zo open mogelijk op te stellen om te luisteren en te leren en daarmee zoveel mogelijk blinde vlekken bij mezelf weg te halen – en zo te groeien. Ik weet niet of we ons schuldig moeten blijven voelen over eventuele onwetendheid in het verleden, zolang we nu maar wel oprecht beloven te veranderen. Change is coming. Hoe dan ook.’
5. The School of Life Amsterdam
‘Ik ben gek op dit instituut. Of je nou wilt leren als persoon of als professional, ze hebben een heel breed aanbod van trainingen en cursussen. Zo heb ik weleens een super-interessant college van Esther Perel (de beroemde Belgische psychotherapeut) bijgewoond en een avond rondom de belangrijkste filosofische denkers, zoals Socrates. Maar ik heb ook een keer een traject als professional gevolgd; “a serious business course” waarbij je je emotionele en sociale vaardigheden ontwikkelt en die (beter) leert toe te passen in het dagelijkse werkende leven. Binnenkort mag ik weer! Een cursus van een dag die heet: “Radicaal anders denken over werk”. Ben – zeker in deze tijd – heel erg benieuwd!’
TEDx talk van Esther Perel: Why do we cheat?
*) Lenny zal na deze week als head of marcom a.i./freelance marketeer aan een betere wereld gaan werken.
Komende week is Yvette Belt-Beekman, Director Brand & Marketing Communicatie KPN, curator van #RPOTDFAW.