De ceo van Patagonia, Ryan Gellert, schrijft in een open brief op LinkedIn dat het purpose-merk Facebook blijft boycotten, zoals het al doet sinds juni 2020. Toen is het gestopt met het betaald adverteren op alle platformen van de techreus, waarvan het moedermerk sinds gisteren Meta heet.
De reden voor Patagonia’s boycot, zo meldt Gellert, was toenterijd dat de platformen van Facebook haatzaaiende uitingen en verkeerde informatie over klimaatverandering en de democratie verspreidden.
Gevolgen voor non-profits
Toch erkent de ceo dat de beslissing van Patagonia destijds gevolgen heeft gehad voor het bedrijf en de non-profitorganisaties die het steunt.
‘De campagnes van die non-profitmerken hebben baat bij onze advertenties op de social media-platformen van Facebook/Meta. Maar we hebben geleerd ons aan te passen. We weten nu hoe we onze community kunnen laten groeien als gevolg van het door onszelf opgelegde reclameverbod.’
Facebook was op de hoogte
Verder verwijst Gellert naar de gelekte interne Facebook-documenten van de afgelopen weken. ‘Deze hebben heel duidelijk gemaakt dat Facebook op de hoogte was van de negatieve effecten en de onherstelbare schade die het bedrijf heeft aangericht bij de drie miljard gebruikers en in de samenleving.’
Gefaald
Vervolgens legt de ceo uit dat het bestuur van het social media-bedrijf, dat nu vol in wil zetten op de ontwikkeling van een metaverse, wist welke stappen het had kunnen nemen om de veroorzaakte schade te beperken. ‘Maar zij faalden keer op keer om hervormingen door te voeren.’
Oproep
Tot slot spreekt Gellert namens Patagonia uit dat het tijd wordt dat Facebook de verantwoordelijkheid neemt om ervoor te zorgen dat haar producten en diensten geen schade meer aanrichten.
‘En tot dan zal Patagonia niet adverteren op de platformen. We roepen andere bedrijven op om zich bij ons aan te sluiten om Facebook te dwingen voorrang te geven aan mens en planeet, boven winst.’
Lees ook: