De tv-zenders realiseerden in de eerste helft van 2013 een spot-omzet van 396 miljoen euro, een daling van 4,6 procent. De aanhoudende recessie en het uitblijven van een herstel hebben ook op de tv-markt een groot effect.
Dit concludeert SPOT in het TV Halfjaarrapport 2013. Ten opzichte van andere mediumtypen blijft de kracht van tv echter ongeëvenaard. Het aandeel van tv in de totale reclamemarkt bleef in 2012 stabiel op 24 procent.
Online search was in 2012 de grote groeier ten koste van de printmedia. De concurrentiekracht van tv ten opzichte van de andere media is dus ongeëvenaard.
Ondanks het ontbreken van grote sportevenementen is de kijktijd in de eerste helft van dit jaar gestegen naar 201 minuten per dag. Na de introductie van de nieuwe populatienorm, de Gouden Standaard, in 2007 is de kijktijd in Nederland nog niet zo hoog geweest in een eerste half jaar. Vooral de maanden januari en mei kenden een hogere kijkdichtheid dan de zelfde maanden in 2012.
Het uitgesteld kijken (het bekijken van eerder opgenomen programma’s binnen 7 dagen) steeg in de eerste helft van 2013 van gemiddeld 6 naar 9 minuten per dag. Het uitgesteld kijken is de verklarende factor voor de toegenomen kijktijd in de eerste helft van 2013. Het lineair (live) kijken bleef nagenoeg gelijk.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!