Als nieuwkomer beginnen in een bedrijf is nooit gemakkelijk, zelfs niet voor topvrouwen als Angela Ahrends, zo blijkt. Zelf verruilde zij een paar maanden geleden haar plek als Burberry-CEO voor een nieuwe functie als hoofd retail bij Apple. En, zo stelt zij in een blog op haar LinkedIn-pagina, de eerste maanden zijn altijd het spannendst én het moeilijkst. Dus deelt zij haar beste tips om die eerste cruciale tijd zonder kleerscheuren door te komen en een sterke start te maken in een nieuw bedrijf. Haar vier toptips op een rij:
1. Bemoei je met je eigen zaken
'Je bent aangenomen omdat je een bepaalde expertise kunt toevoegen aan het team en aan het bedrijf. Dwing jezelf niet om alles vanaf dag één onder de knie te krijgen. Het is menselijk om onzeker te zijn over alles 'wat je niet weet'. Door je te blijven focussen op je eigen kerncompetenties zul je veel sneller in staat zijn bij te dragen, op de lange termijn waarde toe te voegen en zul je bovendien meer plezier en rust ervaren, zeker in die eerste dagen.'
2. Stel vragen
'Mijn vader zei altijd: stel vragen, doe geen aannames. Vragen nodigen uit tot gesprekken, stimuleren denkprocessen, helpen barrières te doorbreken, creëren positieve energie en tonen jouw bereidheid om te begrijpen en te leren. Vragen tonen nederigheid, erkenning en respect voor het verleden en geven je beter inzicht in het bedrijf en in individuen. Wees niet bang om persoonlijke vragen te stellen of om persoonlijke details te delen. Praten over weekendactiviteiten, familie en vrienden geeft je een completer beeld van je collega's, hun passie en interesses. Het opbouwen van een relatie is de eerste stap in het opbouwen van wederzijds vertrouwen en leidt uiteindelijk tot verbondenheid en eenheid.'
3. Merk op hoe mensen op je reageren
'Eerste indrukken zijn werkelijk belangrijk, dus als je je ergens druk over wilt maken, maak je dan druk over de manier waarop mensen jou en jouw leiderschap ervaren. Sluiten ze zich snel bij je aan? Dit kan bepalend zijn voor de snelheid van jouw integratie en uiteindelijk voor het succes van het bedrijf.'
4. Vaar op je intuïtie
'Vertrouw op je instincten en emoties. Laat ze leidend zijn in elke situatie; ze zullen je niet in de steek laten. Je beoordelingsvermogen is nooit scherper dan in die eerste dertig tot negentig dagen. Koester deze tijd en weersta de verleiding om alles teveel te overdenken. Echte menselijke interactie is van onschatbare waarde, omdat het luisteren naar je intuïtie je blik helderder maakt. En, zooals de grote Amerikaanse dichteres Maya Angelou het stelde: 'People will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.' Juist in die eerste dagen is dit extra belangrijk om te onthouden.'