Alles wat te maken heeft met technologie die de adverteerder steeds dichter bij de consument brengt. Deze ‘wearables’ zijn vaak een extensie van de consument en bieden marketeers de kans om letterlijk onder de huid van de consument te kruipen.
Bluetooth 4.0 LE
Remco Bron, oprichter van inBeacon, was de eerste spreker van de avond. Hij begon zijn presentatie door via een app op zoek te gaan naar wearables in de zaal (3 uit 250 man). Daarna ging hij in op wat iBeacon, oftewel Bluetooth 4.0 LE, is met mooie praktijkvoorbeelden en handige functionaliteiten.
Opvallend was dat nagenoeg alle praktijkvoorbeelden die Remco gaf uit het buitenland kwamen, waarbij hij aangaf dat er in Nederland nog geen ‘sexy’ voorbeelden te vinden zijn. Twee voorbeelden sprongen er naar mijn idee uit.
Major League Baseball
In Amerika zijn de stadions van de Los Angeles Dodgers en de San Diego Padres inmiddels uitgerust met ieder 65 iBeacons die bezoekers van deze stadions kunnen voorzien van relevante pushberichten. Van een welkomsbericht bij het stadion tot en met een speciale aanbieding als je langs de snackcorner loopt (gecombineerd met een loyalty systeem). De installatie van de iBeacons zorgt er ook voor dat je de juiste route naar je stoel kan bepalen, kan zien hoe groot de wachtrij voor het toilet is en of je beter naar snackcorner A of B kan lopen (afhankelijk van de drukte).
Clorox
Een ander grappig voorbeeld is de van de Amerikaanse wasmiddelen fabrikant Clorox, soms zegt een video echter meer dan duizend woorden ;)
Opt-in voor iBeacons is wel dat je de app geïnstalleerd moet hebben en dat de gebruiker van de app toestemming geeft voor de notificaties. Mocht je iBeacon hardware willen aanschaffen dan is dit een handig overzicht van leveranciers.
Remco sloot af met een belangrijke waarschuwing voor de marketeers in de zaal, ga voorzichtig om met proximity marketing (het distribueren van content via dit soort technieken), het laatste wat je wilt is dat consumenten je kostbare app gaan opt-outen of uninstallen.
Creepy or contextual
Er is een nieuw tijdperk voor klantcontacten gestart: persoonlijk & schaalbaar. Dit was het startschot van de volgende spreker, Robert leefmans (o.a. oprichter van Notificare). Robert maakte de marketeers in de zaal duidelijk dat ze nog nooit zo dichtbij de consument zijn geweest als nu: in de broekzak, in bed en god weet waar nog meer ;)
Mobile marketing is een uitstekende manier om dit persoonlijkere contact te laden:
1. Gebruik alle content-mogelijkheden: mobile biedt veel meer dan alleen tekst: beeld, video, geluid etc..
2. Gebruik de interactie mogelijkheden: email biedt bijna geen reactiemogelijkheid, de app biedt veel meer mogelijkheden om te interacteren.
3. Herken je gebruiker: zorg altijd dat je iemand kan herkennen en benut deze kennis.
4. Gebruik locatie: targetten door middel van locatieherkenning.
5. Gebruik gedrag: als trigger dmv geo-fences and iBeacons.
Als afsluiter had Robert twee (ogenschijnlijk) tegenstrijdige ontwikkelingen voor de zaal in petto. Aan de ene kant zien we steeds meer schermen (displays etc.) om ons heen. Echter kleuren die niet naar de consument, schermen kunnen veel persoonlijker worden en met de consument praten (iBeacon technology). Aan de andere kant voorspelt Robert voor de toekomst juist minder schermen. Apparaten die geen traditioneel scherm hebben, maar ons wel bepaalde functionaliteiten kunnen tonen (bijvoorbeeld Google Glass).
Ook Robert wees weer op de risico’s voor de marketeers: wees zorgzaam met je interactie, creepy or contextual, thats up to you.
Death to the Screens
De afsluiter van de avond, Sam Warnaars (business developer Mobile bij Sanoma) trapte af met de stelling dat hij niet minder schermen verwacht maar helemaal geen schermen meer. Sam nam de zaal mee in ‘what’s next’? Aangezien Sam zelf een chipje onder zijn huid heeft gehad, is hij bij uitstek de juiste man om samen met ons een blik in de toekomst te werpen. De verder integratie van mens en machine lijkt mij persoonlijk een enge gedachte, maar lijkt nu dichterbij dan ooit. Van quantified self tot en met het spuiten van magnetisch spul in je vingertoppen voor een sixth sense gevoel, het kwam allemaal in vogelvlucht voorbij. Het klinkt allemaal ver weg, maar is dichterbij dan menig (niet) marketeer denkt.
Waar ik mee af wil sluiten en waar Sam zijn presentatie ook mee afsloot is dat de afkeer tegen mobiele telefoons steeds meer gaat toenemen. Dat ding duizend keer uit je zak pakken per dag en het gevoel dat je naakt bent op het moment dat je zonder telefoon de deur uit gaat. Soms verlang ik terug naar dat filmpje van mobiele telefoons in 1999…
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!